... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - 11:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

بازخوانی یک ترور و نقش اسرائیل

در این عملیات که حدودا ۳ دقیقه طول کشیده، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند. 

سیاست شرق _ روز جمعه، هفتم آذر ماه ۱۳۹۹، محسن فخزی‌زاده، از دانشمندان پرافتخار هسته‌ای و دفاعی ایران، که ریاست سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را برعهده داشت، توسط سرویس اطلاعاتی « اسرائیل» در آبسرد دماوند، با استفاده از اسلحهٔ ماهواره‌ای خودگردان، ترور و به شهادت رسید.

جزئیات ترور چه بود؟

براساس آنچه خبرگزاری «فارس» منتشر شد: ماشین ضدگلوله حامل شهید محسن فخری زاده و همسر وی، صبح جمعه به همراه ۳ ماشین تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت آبسرد دماوند حرکت می‌کند. 

ماشین پیشرو تیم حفاظت چند کیلومتر مانده به محل حادثه، اسکورت را برای چک و خنثی محل مقصد ترک می‌کند.

در همین لحظات، صدای ناشی از اصابت چند گلوله به ماشین، موجب جلب توجه دکتر فخری‌زاده و متوقف کردن ماشین می‌شود. فخری‌زاده به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده از ماشین پیاده می‌شود.

در همین لحظه از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین شهید متوقف بوده، از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی به سمت شهید صورت می‌گیرد که دو گلوله به پهلو و یک گلوله به پشت شهید برخورد می‌کند که منجر به قطع نخاع وی می‌گردد. 

در این اثنا سرتیم حفاظت بدن خود را حائل پیکر شهید می‌کند و چند تیر نیز به بدن وی اصابت می‌کند. لحظاتی بعد همان نیسان متوقف شده نیز منفجر می‌شود.

پیکر مجروح شهید به درمانگاه و از آنجا با بالگرد به بیمارستانی در تهران منتقل می‌شود که متاسفانه بعد از مدتی به شهادت می‌رسد.

هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشت

در این عملیات که حدودا ۳ دقیقه طول کشیده، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده است و به جز محافظ شهید که مجروح می‌شود، هیچ فرد دیگری در این حادثه آسیب نمی‌بیند. 

بررسی هویت مالک خودروی نیسان، نشان داد که وی در ۸ آبان ماه سال جاری از کشور خارج شده است.

استفاده از از هوش مصنوعی برای ترور

سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه چند روز پس از ترور شهید فخری زاده، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران درباره شهادت وعنوان می‌کند: ۱۱ پاسدار همراه شهید فخری زاده بوده اند و انفجار نیسان هم به خاطر از بین بردن پاسداران بود.

وی همچنین تاکید می‌کند: آدمی در صحنه ترور نبود و در کل ۱۳ تیر شلیک شده و همه از تیربار داخل نیسان بوده است و بقیه تیرها توسط محافظان شلیک شده است. تیربار داخل نیسان هم مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی شهید فخری‌زاده متمرکز بوده و از هوش مصنوعی بهره می‌برده است. سرتیم حفاظت هم که تیر خورده بدلیل آن است که خودش را روی شهید انداخته است. شهادت سردار فخری زاده هم به دلیل تیری بوده که به کمر ایشان اصابت کرده و موجب قطع نخاع وی شده است.

سه دهه تلاش برای ترور شهید فخری‌زاده

شهید محسن فخری زاده نزدیک به ۳ دهه در فهرست ترور گروه‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی قرار داشت. در سالهای اخیر بارها عملیات‌های تروریستی علیه وی کشف و خنثی شده بود. البته رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان ایرانی سابقه دارند.

روایتی دیگر

اما روایت هفته نامه جویش کرونیکل، نیز، تقریبا مشابه اظهارات دریادار« علی فدوی»، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از حادثه ترور بود.

هفته نامه جویش کرونیکل در انگلیس، به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس از نحوه ترور شهید «محسن فخری زاده»، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته ایرانی»، جزییات دیگری منتشر کرد.

بنا بر این گزارش، آقای فخری زاده توسط یک تیربار بسیار پیشرفته و به وزن حداقل یک تن مورد هدف قرار گرفت، که قطعات آن در ظرف هشت ماه توسط سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به داخل ایران قاچاق و سپس مونتاژ شده بود.

این منابع مدعی شده است که تیم ترور متشکل از حداقل ۲۰ ایرانی و اسرائیلی بوده است و شهید فخری زاده را، قبل از ترور، هشت ماه زیر نظر داشتند.

جویش کرونیکل به نقل از منابع خود نوشته است که تدارکات عملیات ترور از م‍اه مارس ۲۰۲۰ آغاز شد.

جویش کرونیکل گفته است که عوامل موساد یک برنامه «دقیقه به دقیقه»، برای زیر نظر گرفتن حرکات شهید فخری زاده را تهیه و اجرا کردند.

این نشریه افزود تیم موساد، برنامه سفر و مسیرهای وی را تحت نظر گرفته بود:«آنها مسیر روزانه، سرعت و زمان حرکت خودروی را می دانستند و دقیقاً می دانستند از کدام درها برای بیرون آمدن استفاده می کنند.»

بنا بر این گزارش در روز واقعه وقتی خودروی او از نقطه تعیین شده عبور کرد آنها دکمه را فشار دادند و مسلسل شلیک کرد. «۱۳ گلوله از رو در رو به فخری زاده برخورد کرد ، در حالی که همسرش که ۱۰ اینچ (۲۵ سانتیمتر) دور نشسته بود ، هیچ آسیبی ندید.»

هفته نامه جویش کرونیکل می گوید در آن واقعه به هیچ یک محافظان آقای فخری زاده آسیبی وارد نیامد. بنا بر این گزارش، سلاح یاد شده بر یک وانت نیسان نصب شده و بسیار سنگین بود، زیرا حاوی یک بمب نیز بود که منفجر شد تا پس از ترور، اثری از سلاح باقی نماند.

این گزارش می افزاید اسرائیل این عملیات را به تنهایی و بدون دخالت آمریکا انجام داده است هرچند دولت آمریکا قبل از حمله «سرنخ کوچکی» به دولت دونالد ترامپ دادند.،

محسن فخری زاده

محسن فخری‌زاده، (۱ فروردین ۱۳۴۰ – ۷ آذر ۱۳۹۹)، فیزیکدان هسته ای و در دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی اصفهان و دانشگاه تهران، تحصیل کرده بود. وی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود، که بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده بود، نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داشت.

به گزارش «فارن پالیسی»، نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده‌است.

آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته‌است. بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد. او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آنها بودند.

تمرکز اسرائیلی ها روی نام وی 

 نام «محسن فخری‌زاده»، تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه از او نام برده بود و رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده بودند که نقشه ترور وی، یک بار سال‌های گذشته شکست خورده بود. 

 اوایل سال ۱۳۹۷ ، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم «موساد»، تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است.
در این باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیشتر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» که مسئول راکتور اتمی تهران است را ترور کنند.  این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آنها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است.

مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت.

انتهای پیام/ 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »