... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 12:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

متکی: مردم رضایت نداشته باشند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند/ نبوی: رد صلاحیت برخی افراد شناخته شده، خبر خوبی نبود

متکی: دولت‌ها باید به این مقوله توجه کنند. مردم رضایت نداشته باشند در انتخابات شرکت نمی‌کنند در دو دوره گذشته مردم احساس کردند حکمرانی به خوبی اداره نمی شود و مشارکت کاهش یافت.

سیاست شرق _ ایرنا نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقت آن رسیده که نظام حمایت کند تا چند حزب جدی در کشور ایجاد شود. ما در زمینه سیاسی بلوغ داشتیم ولی به آن حد مورد نظر نرسیده است.

نشست هم‌اندیشی «مشارکت در انتخابات پیش‌رو؛ راهکارها و چالش‌ها» در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور «سید مرتضی نبوی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت، «عبدالله مرادی» مدیر کل دفتر امور سیاسی وزارت کشور برگزار شد.

نبوی در این نشست با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در زمینه انتخابات در دیدار با مسئولان نظام، گفت: سخنان مقام معظم رهبری در زمینه انتخابات جدی و راهگشا بود. اگر هر کدام از این محورها را مدنظر قرار دهیم و همه کسانی که مخاطب این صحبت‌ها هستیم به وظیفه‌مان عمل کنیم اتفاق مبارکی خواهد افتاد.معتقدم با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر قدرت ملی تاکید کرده‌اند جنبه امنیت نرم انتخابات به‌ویژه در این مقطع، بسیار پررنگ و موثر است.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد ‌گفت: در صورتی که انتخابات در کمال سلامت با رقابت جدی و مشارکت بالا و در فضای امنی برگزار شود، نشانه قدرت ملی است. کسانی که در زمینه انتخابات نقش ایفا می‌کنند، وزارت کشور، هیاتهای نظارت و اجرایی، شورای نگهبان و رسانه‌ها به همراه اصحاب رسانه باید در راستای افزایش مشارکت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و خود نظام و دستگاه‌های ذیربط خیلی نقش دارند، گفت: نگرانی از این است که اگر ما به احزاب رسمیت بدهیم قابل کنترل هستند و یا خارج از نظام بازی خواهند کرد.ب ه نظر می‌رسد که خیلی وقت است که نظام ما به این قدرت رسیده است که می‌تواند اجازه بدهد که احزاب فعالیت کنند اما این مجوز باید در چارچوب قانون اساسی باشد نه اینکه خارج از نظام فعالیت کند.من یقین دارم که دستگاه‌های نظام از چنین اقتداری برخوردار هستند و چنین درایتی را دارند اما اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد یکی از سوالاتی است که ما که از ابتدای انقلاب توفیق داشتیم و در فعالیت‌های سیاسی بودیم به نظر می‌رسد اگر قرار است رقابت به شکل جدی شکل بگیرد، باید این اتفاق بیفتد.

نبوی تصریح کرد: وقت آن رسیده که نظام حمایت کند تا چند حزب جدی در کشور ایجاد شود. تجربه خود من نشان می‌دهد که بدون حمایت و رضایت نظام، این اتفاق نمی‌افتد ما در زمینه سیاسی بلوغ داشتیم ولی به آن حد مورد نظر نرسیده است. به یاد دارم که اوایل انقلاب حزب را قبول نداشتند وقتی حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد همه حملات به سمت تابلوی حزب جمهوری اسلامی در سراسر کشور بود. بعدها حزب خوب شد و همه قبول داشتند که حزب باشد منتها دو جریان در کشور شکل گرفت که اسم آن را جریان راست و جریان چپ و بعدا جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا گذاشتند اما این هم به سرانجام نرسید و از دل این جریانات دو حزب سراسری شکل نگرفت باید حزب سومی نیز به نام حزب چکش تعادل‌ ایجاد می شد تا رقابت واقعی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: البته اگر احزاب رسمیت پیدا کنند مزایای دیگری نیز خواهد داشت از جمله اینکه نیروهای صفر کیلومتر وارد نظام و مجلس نمی‌شوند و قرار نیست همه چیز از نو تجربه شود و ما همیشه کسانی را در جایگاه قانونگذاری یا اجرا داشته باشیم که از تجربه و تخصص کافی برخوردار نیستند زیرا احزاب محل تربیت نیروهای کارکشته نیز است.هر موقع در انتخابات دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به شکلی عمل کرده‌اند که یک جریان بسیار کمرنگ مشارکت داشته باشد و یا نیروهای سرشناس آنها حذف شده‌اند، سطح مشارکت بسیار پایین آمده است و این مساله‌ای است که باید برای آن جواب داشته باشیم.

نبوی همچنین درباره ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی و گذشته در انتخابات پیش روی سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: امکان داشت کسانی که سابقه زیادی داشتند، رد صلاحیت نشوند تا نگویند انتخابات مهندسی شده برگزار شده است. رد صلاحیت برخی افراد شناخته شده، خبر خوبی نبود. امیدواریم شورای نگهبان با توجه به توصیه‌های رهبری، به دنبال ایجاد مشارکت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: فضای مجازی نقش بسیاری در این زمینه دارد. باتوجه به زمان باقی‌مانده، از فرصت برای بالا بردن مشارکت استفاده کنیم.

احزاب مجوز نمی‌گیرند که انتخابات را تحریم کنند

همچنین ایرنا نوشت؛

منوچهر متکی، دبیر و سخنگوی شورای وحدت با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: مسوولان باید اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات باشکوه انجام دهند و عملکرد خود در این حیطه را به مردم گزارش کنند.

سخنگوی شورای وحدت انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر نامزدی پول بیشتری داشته باشد و بتواند توزیع خوبی داشته باشد و بر اساس روابط عمومی قوی آرای بیشتری کسب کند و به مجلس راه یابد، این وهن نظام و انقلاب است و در هر دوره افرادی از این طریق وارد مجلس می‌شوند،این موضوع باید مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

وی افزود: اگر نامزدها مُر قانون را رعایت کنند، نمود برگزاری انتخابات خوب خواهد بود و ضمنا باید بدانند که اگر تخلف کردند به مجلس راه پیدا نمی کنند.

متکی گفت: در حوزه مردم باید به این نکته توجه کنیم که تعریف انتخابات قبل و بعد از انقلاب را با مقایسه درستی ارائه کنیم چون قبل از انقلاب انتخابات نداشتیم و افرادی از دربار شاه مشخص می‌شدند و از صندوق‌های رای بیرون می‌آمدند. امام و انقلاب اسلامی حق تعیین سرنوشت را به مردم برگرداند.

وی اضافه کرد: روی کار آمدن دولت‌های مختلف در کشور نشان دهنده تعیین حق سرنوشت مردم است، ما در ادبیات صحبت با مردم باید این حق را برای مردم برجسته کنیم که انتخابات یک حق است و یک تکلیف دینی برای دین‌مداران و تکلیف ملی برای وطن پرستان است.

دبیر و سخنگوی شورای وحدت با بیان اینکه رضایتمندی مردم ملاک است، گفت: دولت‌ها باید به این مقوله توجه کنند. مردم رضایت نداشته باشند در انتخابات شرکت نمی‌کنند در دو دوره گذشته مردم احساس کردند حکمرانی به خوبی اداره نمی شود و مشارکت کاهش یافت.

متکی با بیان اینکه ما باید برای مشارکت حداکثری تدبیر کنیم، گفت: احزاب مجوز می گیرند که در فصل انتخابات فعالیت کنند و مردم رابه مشارکت ترغیب کنند مجوز نمی گیرد که انتخابات را تحریم کند در هیچ جای دنیا این مرسوم نیست،این بازی را به نام چانه زنی دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه از حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درصد مشارکت مردم در انتخابات در شهر تهران پایین است و نصف میانگین مشارکت کشوری است و دلایل مختلفی دارد که باید به آن توجه کنیم. در این دوره مشارکت حداکثری مدنظر است و باید برای مشارکت حداکثری از همه ظرفیت‌های نظام استفاده کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »