... امروز: پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - 8:28 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اکسیوس: دیدار مقامات اسراییلی و قطری برای ازسرگیری مبادله اسرا

این اولین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیلی و قطری از زمان  درگیری ها در نوار غزه و همچنین آتش بس هفت روزه ای که منجر به گسترش عملیات نظامی اسرائیل به جنوب غزه شد.

سیاست شرق _ دیوید بارنیا، مدیر آژانس جاسوسی موساد اسرائیل و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، در اروپا با یکدیگر دیدار کردند تا در مورد از سرگیری مذاکرات برای ادامه روند آزادی اسرای فلسطینی و اسرائیلی گفتگو کنند.

به نقل از اکسیوس، این اولین دیدار بین مقامات ارشد اسرائیلی و قطری از زمان  درگیری ها در نوار غزه و آتش بس هفت روزه ای که منجر به گسترش عملیات نظامی اسرائیل به جنوب غزه شد.

یک منبع آگاه گفت که مذاکرات “فقط یک آغاز” و روندی “طولانی، دشوار و پیچیده” خواهد بود.

این منابع افزودند که بیل برنز، رئیس سیا و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر در جریان این نشست قرار گرفتند و در حال کمک به فشار مجدد برای تکرار مبادله اسرای دو طرف هستند.

توافق قبلی دو هفته پیش، که به آزادی تعدادی از اسرای دو طرف انجامید، به دلایلی متوقف شد و حماس اسراییل، هریک دیگری را مسئول این فروپاشی دانستند، با این حال حماس گفته است که زنانی که اسرائیل پیشنهاد آزادی آنها را داده، سربازان ارتش اسرائیل بودند.

این در حالی است که، روز جمعه، ارتش اسرائیل اعلام کرد سه اسرائیلی، به اشتباه در غزه توسط سربازان ارتش اسرائیل کشته شدند. این حادثه فشار بیشتری را بر دولت نتانیاهو برای دستیابی به توافق با حماس برای آزادی بیش از ۱۳۰ اسیر که هنوز در غزه نگهداری می شوند، وارد می کند.

بیش از ۱۰۰ نفر از اسرا، در ماه نوامبر به عنوان بخشی از توافقی که درگیری در غزه را به مدت هفت روز متوقف کرد، آزاد شدند.

واسطه‌گران قطری آخر هفته گذشته با مقامات اسرائیلی تماس گرفتند تا ببینند آیا تمایلی برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با حماس بر سر یک توافق جدید، وجود دارد یا خیر.

روز پنجشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در سفر به اسراییل، به مدت دو ساعت با بارنیا در تل آویو گفتگو کرد و در مورد از سرگیری مذاکرات آزادی اسرای دو طرف گفتگو کرده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »