... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ دی ۱۴۰۲ - 11:15 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آیا پوتین به فرانسه می‌رود؟/ مکرون پاسخ داد…

مکرون: اگر او گفت‌وگوهای صلح را با رئیس‌جمهور اوکراین برگزار کرده و موقعیت را تغییر دهد، بله احتمال دارد.

سیاست شرق _ رئیس‌جمهور فرانسه می گوید که همتای روس او می‌تواند در ماه ژوئن ۲۰۲۴ برای شرکت در هشتادمین سالگرد «عملیات فرود در نرماندی» به این کشور سفر کند، البته «اگر شرایط تغییر کند».

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سوال مجری شبکه پنج این کشور مبنی بر اینکه آیا احتمال حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در فرانسه به مناسبت هشتادمین سالگرد «عملیات فرود در نرماندی» وجود دارد یا خیر، گفت: «اگر او گفت‌وگوهای صلح را با رئیس‌جمهور اوکراین برگزار کرده و موقعیت را تغییر دهد، بله احتمال دارد».

در روز ششم ژوئن سال ۱۹۴۴ و در جریان جنگ جهانی دوم قوای متحدین به بخشی از خاک فرانسه که به اشغال آلمان درآمده بود، وارد شدند. بخش بزرگی از این نیروها از بندر پورتموث راه خود را به سوی نرماندی از مسیر کانال مانش در پیش گرفتند. این عملیات نقشی تعیین کننده در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشت. در روز ششم ژوئن مراسمی برای آن در ساحل نرماندی برگزار می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مکرون و پوتین قبل از شروع عملیات ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین روابط کاری خوبی داشتند. در هفته‌های پیش از شروع این درگیری، تلاش‌های دیپلماتیک ماکرون نتوانستند درگیری را متوقف کند اما ماکرون پس از فوریه ۲۰۲۲ تا ماه‌ها خط ارتباط خود با رئیس جمهور روسیه را باز نگه داشت.

مکرون هفته گذشته طی سخنرانی در شهر بروکسل در خاتمه نشست رهبران اتحادیه اروپا گفت، پذیرای گفت‌وگو با پوتین بر سر یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز در صورتی که رئیس جمهور روسیه نیز به سراغ او بیاید، است.

رئیس‌جمهور فرانسه اظهار کرد: «اگر پوتین پیشنهاداتی جدی دارد و برای از سر گیری گفت‌وگو آماده است،‌ آن هم گف‌وتگویی که دستیابی به یک راه‌حل صلح آمیز در چارچوب قوانین بین‌المللی را ممکن کند، فرانسه همواره حمایت خود را از آن ثابت خواهد کرد و ازهیچ تلاشی برای رسیدن به این نتیجه دریغ نخواهد کرد. شماره تلفن من تغییر نکرده است.»

پوتین اما روز چهارشنبه گفت «روسیه آماده گفت‌وگو با اوکراین، آمریکا و اروپا درباره آینده اوکراین است، البته اگر آن‌ها بخواهند».

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »