... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ دی ۱۴۰۲ - 2:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پولیتیکو: بی اعتنایی چین به درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه یمنی ها

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین: ما معتقدیم کشورهای منطقه خودشان باید در حفظ امنیت خطوط کشتیرانی دریای سرخ نقش داشته باشند.

سیاست شرق _ نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد: دولت چین درخواست‌های آمریکا برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را بی‌جواب گذاشته است.

در ادامه این گزارش آمده است، به نظر می‌رسد دولت چین برای پیوستن به ائتلاف بین‌المللی حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بی‌اعتنا است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بارها از پکن برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کرده است.

بنا به همین گزارش، کشورهایی مثل کانادا، انگلیس و بحرین برای آنچه «تامین امنیت کشتی‌های تجاری در معرض حملات حوثی‌ها» عنوان می‌شود و به منظور پیوستن به ائتلاف آمریکا، اعلام آمادگی کرده‌اند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، پیش از این، در اشاره غیرمستقیم به ارتش و دیپلماسی آمریکا گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه خودشان باید در حفظ امنیت خطوط کشتیرانی دریای سرخ نقش داشته باشند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که بیش از ۱۵ درصد تجارت جهانی از دریای سرخ عبور می‌کند و حملات نیروهای یمنی باعث تغییر مسیر کشتی‌های تجاری شده است که هزینه هنگفتی بر شرکت‌های مربوطه وارد خواهد کرد.

بلینکن اوایل ماه جاری طی یک تماس تلفنی با وانگ یی، وزیر خارجه چین، نگرانی کشورش از وضعیت امنیتی دریاها را مطرح کرده بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ، علاقه کشورش به همکاری چین برای نظارت بر مناطقی از دریای سرخ را اعلام کرد.

نیروهای یمنی(انصارالله یمن) تاکنون چند کشتی متعلق به اسرائیل و یا کشتی‌هایی را که به مقصد بنادر اسراییل در حرکت بودند، توقیف کرده و یا مورد هدف قرار داده‌اند و عملا دریای سرخ را، برای این کشتی‌ کاملا ناامن کرده‌اند، این در حالی است که یمنی ها، مزاحمتی برای دیگر کشتی‌ها ایجاد نکرده اند.
این مسئله،موجب تغییر مسیر کشتی هایی شده است که، مقصد آنها بنادر اسراییل و یا متعلق به اسرائیلی ها، شده است، که هزینه آنها را بسیار افزایش داده است، زیرا می بایست، بجای عبور از دریای سرخ، قاره آفریقا را، کاملا دور بزنند .
خبرگزاری رویترز نیز در مورد ناکامی این ائتلاف دریایی در جلب اعتماد صنعت کشتی‌رانی، نوشت: فعالان این صنعت درباره ائتلاف دریایی جدیدی که آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات یمنی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده اطلاع چندانی ندارند و بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند.
در تازه‌ترین مورد، دو شرکت «هاپاگ لوید» آلمان و «او.او.سی.ال» هنگ‌کنگ بامداد جمعه اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی عبور و مرور کشتی‌های خود از مسیر دریای سرخ را متوقف خواهند کرد.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن پنجشنبه شب گفت: هدف ائتلافی که اعلام شد، حفاظت از (رژیم) اسرائیل و نه کشتیرانی بین المللی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »