... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 8:32 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توافق اسرائیل و حماس برای آتش بس ۴ روزه در غزه و آزادی اسرا

حماس اعلام کرد که 50 نفر را در ازای 150 زن و کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند آزاد خواهند شد.  در ادامه بیانیه حماس آمده است ، توافق آتش بس همچنین به صدها کامیون کمک های بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به غزه را می دهد.

سیاست شرق _ اسرائیل و حماس روز چهارشنبه با توقف چهار روزه جنگ موافقت کردند، تا اجازه آزادی ۵۰ اسیر در غزه را در ازای ۱۵۰ فلسطینی زندانی در اسرائیل و ورود کمک های بشردوستانه به منطقه محاصره شده غزه، داده شود.

به نقل از رویترز، مقامات قطری که میانجیگری مذاکرات محرمانه را برعهده داشته و همچنین ایالات متحده،از روزها پیش گفته اند که توافق بین اسرائیل و حماس قریب الوقوع است.

طبق آمار اعلام شده از سوی اسرائیل ، گمان می‌رود که حماس بیش از ۲۰۰ نفر را در اختیار داشته باشد که در ۷ اکتبر جنگجویانش به اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند.

بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، آمده است که ۵۰ زن و کودک طی چهار روز آزاد خواهند شد و در طی آن درگیری ها متوقف خواهد شد.

حماس همچنین گفته است، به ازای هر ۱۰ گروگان اضافی، آتش بس، یک روز دیگر تمدید خواهد شد.

در بیانیه ای که پس از ساعت ها بحث و گفتگو منتشر شد، آمده است که اسرائیل متعهد است همه گروگان ها را به خانه بازگرداند. این توافق پیشنهادی، به عنوان اولین مرحله برای دستیابی به این هدف تایید کرد.

حماس اعلام کرد که ۵۰ نفر را در ازای ۱۵۰ زن و کودک فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند آزاد خواهند شد.  در ادامه بیانیه حماس آمده است ، توافق آتش بس همچنین به صدها کامیون کمک های بشردوستانه، پزشکی و سوخت اجازه ورود به غزه را می دهد.

اسراییل متعهد شده بود که در طول مدت آتش بس در تمام نقاط غزه به هیچکس حمله نکند و یا دستگیر نکند.

در همین رابطه، دولت قطر طی بیانیه ای اعلام کرد ۵۰ زن و کودک اسیر نزد گروه حماس در غزه، در ازای آزادی «تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند» آزاد خواهند شد.

به گفته مقامات غزه، این توافق اولین آتش بس از جنگی است که در آن بمباران های اسرائیل بخش هایی از غزه با خاک یکسان کرده، ۱۳۳۰۰ غیرنظامی را در این منطقه کوچک پرجمعیت کشته و حدود دو سوم از ۲.۳ میلیون نفر آن را بی خانمان کرده است.

نتانیاهو پیش از دیدار با دولت کامل خود، روز سه‌شنبه با کابینه جنگی و کابینه امنیت ملی خود درباره این توافق دیدار کرد.

با این حال، نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که مأموریت گسترده‌تر اسرائیل تغییر نکرده است.

حماس در بیانیه خود اعلام کرد: همزمان با اعلام انعقاد یک توافق آتش بس، تاکید می کنیم که انگشتان ما روی ماشه باقی می مانند و مبارزان پیروز ما برای دفاع از مردم و شکست دادن اشغالگران، مراقب خواهند بود.

شروع آتش بس از روز پنجشنبه

طبق این گزارش، زمان شروع آتش بس ظرف ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد.

همچنین گفته می شود، بیش از نیمی از اسرای آزاد شده از سوی حماس، تابعیت خارجی و دو تاببینی و از کشورهایی از جمله آمریکا، تایلند، بریتانیا، فرانسه، آرژانتین، آلمان، شیلی، اسپانیا و پرتغال هستند.

وزیر امور خارجه قطر کع در مذاکرات آتش بس حضور داشته، گفت که کمیته بین المللی صلیب سرخ در داخل غزه برای تسهیل آزادی گروگان ها کار خواهد کرد.

وی گفت: «(این) یک دوره فشرده خواهد بود که در آن ما به طور ۲۴ ساعته در ارتباط مستقیم با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دو طرف خواهیم بود و اطمینان حاصل می‌کنیم که آزادی گروگان‌ها را کامل می‌کنیم.»

او گفت که آتش بس به این معنی است که “هیچ حمله ای وجود نخواهد داشت. نه تحرکات نظامی، نه توسعه، نه هیچ چیز دیگر.”

نخست وزیر قطر افزود که قطر امیدوار است این توافق “بذری برای یک توافق بزرگتر و یک آتش بس دائمی باشد. و این هدف ماست.”

حماس تا به امروز تنها چهار اسیر را آزاد کرده است: شهروندان آمریکایی جودیت رانان، ۵۹ ساله، و دخترش، ناتالی رانان، ۱۷ ساله، در ۲۰ اکتبر، به استناد “دلایل بشردوستانه”، و زنان اسرائیلی، نوریت کوپر، ۷۹ ساله، و یوچوید لیفشیتز، ۸۵ ساله، در ۲۳ اکتبر

از سویی دیگر، جهاد اسلامی که در حمله طوفان الاقصی، ۷ اکتبر، به همراه حماس شرکت کرد، اواخر روز سه شنبه گفت که یکی از اسرای اسرائیلی که از زمان حملات ۷ اکتبر به اسرائیل در اختیار داشته، بر اثر حملات اسرائیل کشته شده است.

گردان‌های قدس در کانال تلگرامی خود اعلام کردند: ما قبلاً به دلایل بشردوستانه برای آزادی وی ابراز تمایل کرده بودیم، اما بر اثر حملات دشمن و منجر به کشته شدن وی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »