... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 9:44 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

هشدار سازمان ملل نسبت به استفاده از ابزارهای نظارتی علیه خبرنگاران

باشله : یکی از بزرگترین تهدیدهای پیش روی روزنامه نگاری مدرن، استفاده روزافزون و غیرقانونی از ابزارهای نظارتی است.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

سیاست شرق _ میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نسبت به افزایش و گسترش نظارت دیجیتالی به گونه‌ای که امنیت خبرنگاران را تهدید می‌کند و آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد، هشدار داد.

به نقل از رویترز، باشله روز سه شنبه در ژنو به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات که در «سوم می» هر سال جشن گرفته می شود، سخنرانی کرد و برای امسال موضوع «نظارت دیجیتال» انتخاب شد.

این مقام سازمان ملل از شجاعت خبرنگارانی که به دنبال ارائه حقیقت و اطلاعات هستند و کارشان برای تضمین زندگی در جوامع دموکراتیک بسیار مهم است، تمجید کرد.

او توضیح داد که کار روزنامه نگاران در سراسر جهان “در معرض تهدید جدی” است و نشان داد که آنها در معرض حملاتی هستند که زندگی، آزادی و حریم خصوصی آنها را تهدید می کند، چه در مناطق جنگی یا کشورهایی که از گسترش جنایت یا بحران شکایت دارند. وی گفت که حتی در جوامع امن، شغل خبرنگاری خطرناکتر از همیشه شده است.

باشله دید که یکی از بزرگترین تهدیدها برای روزنامه نگاری مدرن استفاده فزاینده و غیرقانونی از ابزارهای نظارتی است که نه تنها روزنامه نگاران، بلکه منابع و خانواده های آنها را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت نظارت و کنترل این ابزارها در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی باید اقدامات بیشتری انجام شود، خواستار توقف صادرات، فروش، انتقال و استفاده از ابزارهای نظارتی مدرن تا ایجاد مکانیزم مشخص برای تضمین حمایت از حقوق بشر شد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران از حق حفظ حریم خصوصی و استفاده از حق آزادی عقیده و بیان برخوردارند، گفت: ابزارهای نظارت غیرقانونی همچنان یکی از تهدیدهای اصلی مطبوعات آزاد و مستقل است.

به گزارش سیاست شرق، یکی از این ابزارهای غیر قانونی که علیه خبرنگاران استفاده می شود، نرم افزار های جاسوسی و کنترلی است که علیه آنها و در گوشی های همراه آنها که وسیله کار و فعالیت آنها است، توسط دولت ها و سازمان های امنیتی برای جاسوسی از اقدامات و فعالیت‌های خبرنگاران استفاده می شود.

این نرم افزارهای پیشرفته، می توانند کنترل گوشی های تلفن همراه خبرنگاران را در دست گیرند و اطلاعات آنرا هر لحظه برای دستگاه امنیتی مربوطه ارسال نمایند.

چنین نرم افزارهایی، مکان خبرنگار، مکالمات، لیست شماره های تلفن ،عکس ها و متن های نگارش شده را نیز تحت کنترل خود دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »