... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ دی ۱۴۰۲ - 6:57 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

لاوروف: روابط روسیه و اسرائیل، بر اساس آرمان مبارزه با نازی ها بنا شده است

سیاست شرق _ سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه را، به حمله روسیه به اوکراین تشبیه کرد، که بر اساس نازی زدایی است.

لاوروف در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیه ۲۴» اظهار داشت که کارزار اسرائیل علیه حماس، بازتاب توجیه مسکو برای جنگش در اوکراین(یعنی نازی زدایی) است.

وی همچنین گفت:«اگر بخواهید بگوییم، این اصلی‌ترین چیزی است که ما را از لحاظ تاریخی متحد می‌کند، اساس کد ژنتیکی ماست.»

وزیر امور خارجه روسیه، ضمن تمجید از نتانیاهو که «هرگز جرأت نکرد» از روسیه انتقاد کند، گفت که مسکو از اینکه نتانیاهو صریحاً از روسیه به خاطر جنگ مداومش علیه اوکراین انتقاد نکرده است، خوشحال است.

لاوروف گفت: علیرغم محکومیت‌های سراسر جهان، اسرائیل، خود را در وضعیت کاملاً جدی می‌بیند و اظهاراتی علیه روسیه نداشته است.

نخست وزیران سابق نفتالی بنت و یایر لاپید، نخست وزیران قبل از نتانیاهو، علناً از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کردند، اما نتانیاهو لحن محتاطانه خود را در برابر مسکو همچنان حفظ کرده است، اگرچه اسرائیل حمایت خود را از کیف ارائه کرده و محموله های مکرر کمک های بشردوستانه و پزشکی و همچنین بیمارستان های صحرایی را به این کشور ارسال کرده است.
در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از زمان آغاز جنگ غزه تا حد زیادی از اسرائیل انتقاد  کرده است ، در حالی که مسکو میزبان مقامات حماس بوده و درخواست‌های بین‌المللی از اسرائیل را برای توقف جنگ رهبری کرده است. در اوایل ماه جاری در تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل از “مواضع ضد اسرائیلی” روسیه در مجامع جهانی و همچنین “همکاری های” روسیه با ایران انتقاد کرد.

با این حال، لاوروف در مصاحبه روز پنجشنبه‌ خود، علی‌رغم انتقاد شدید پوتین از عملیات ارتش اسرائیل، تلاش کرد تا بین نبرد اسرائیل علیه حماس و جنگ روسیه علیه اوکراین مقایسه و ارتباطی پیدا کند.

وزیر امور خارجه روسیه، که در گذشته با ادعای اینکه هیتلر خون یهودی داشته و اسرائیل را به حمایت از نئونازی ها متهم کرده بود، در اظهارات اخیر خود گفت که روابط روسیه و اسرائیل بر اساس آرمان مبارزه با نازی ها بنا شده است.

مسکو بارها تهاجم سال ۲۰۲۲ خود به اوکراین را برای مقابله با نیروهای نئونازی در این کشور، عنوان نموده است.

پس از حمله ۱۵ مهر( ۷اکتبر)، حماس به عمق مواضع اسراییل، که بهشته شدن نزدیک به ۱۲۰۰ نفر و اسارت حدود ۲۷۰ نفر انجامید، اسراییل با یک عملیات نظامی گسترده با هدف نابودی حماس، برکناری آن از قدرت در غزه و آزادی اسرای خود، به آن پاسخ داد، که تا کنون بیش از ۲۱۰۰۰ نفر در غزه کشته و نزدیک به ۵٠٠٠٠ نفر زخمی شده اند.

علی رغم طی چند مرحله مبادله اسرا از دو طرف، حدود ۱۳۰ نفر از اسرای اسرائیلی همچنان در غزه باقی مانده اند و جنگ در نوار غزه نیز ، ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »