... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ دی ۱۴۰۲ - 11:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

گفت و گوی تلفنی وزرای خارجه بریتانیا و ایران

سیاست شرق _ دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق)، از گفت وگو با همتای ایرانی خود خبر داد.

طبق نوشته وزیر خارجه بریتانیا، او با امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در مورد حملات حوثی ها(انصارالله یمن) در دریای سرخ و به خطر افتادن آنچه”جان افراد بی‌گناه و تهدید اقتصاد جهانی”، عنوان نموده، تلفنی صحبت کرده است.

کامرون مدعی شده که، ایران با توجه به حمایت دیرینه‌اش از حوثی‌ها(انصارالله یمن)، مسئول جلوگیری از این حملات است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید در تصمیمات گروه‌ انصارالله یمن نقشی ندارد.

امیر عبداللهیان در واکنش به این موضع قبلا گفت: «آمریکا مرتب درخواست می‌کند کمک کنید برای توقف این روند، اما نمی‌شود شما یک طرف جنگ باشید و بخواهید دیگران در این ارتباط کاری نکنند. این شدنی نیست.»

کامرون آخراً هم در مصاحبه با روزنامه تلگراف ایران را به انجام «فعالیت‌های مخرب» در بریتانیا و منطقه غرب آسیا کرده بود. ادعایی که واکنش دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی را در پی داشت. کنعانی گفت: آمریکا و ادعاهای غیرقابل قبول وزیر خارجه بریتانیا، ادعاهای مشابه بی‌پایه و تکراری و نخ‌نما و مردود و حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب رژیمی است.

وی افزود: انگلیس در تحولات جاری در غزه کشور دارای حقوق بین الملل است. انگلیس در موقعیت مکانی قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در ارتباط با سایر کشورها و طرفداران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

پیش از این نیز این نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت ادعا کرده بود ایران از طریق «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و حمایت از گروه‌های نیابتی از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی» علیه منطقه به‌شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مقامات انگلیس درباره ارتباط ایران با برنامه انجام شده در دریای سرخ، اعلام کرد گروه‌های مقاومت جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند. 

در هفته‌های اخیر و به موازات جدی گرفتن حمله اسرائیل در غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که هدفشان اراضی اشغالی است و قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ را دارند، تنگ کرده است.

حمله ارتش ایمن در دریای سرخ از روز ۱۹ نوامبر آغاز شد و جنبش انصارالله اعلام کرد تا زمان توقف اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت. نیرو‌های دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه هر کدام مدعی شده‌اند که پهپادها یا موشک‌های شلیک شده از یمن را ساقط کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، جمعه ۲۹ دسامبر (هشتم دی) به آمریکا و کشور‌های شرکت‌کننده در ائتلاف دریایی علیه صنعاء هشدار داد عواقب تشدید تنش‌ها برعهده واشنگتن است.

با ادامه حملات انصارالله یمن به کشتی های اسراییلی و یا کشتی هایی که مسد آنها بنادر اسرائیل است، برخی شرکت ها، مسیر حرکت خود را، به سمت دور زدن آفریقا منحرف نموده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »