... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ دی ۱۴۰۲ - 11:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آکسیوس؛ کنایه رئیس امارات به نتانیاهو: از زلنسکی پول بخواهید!

بدتر شدن اقتصاد فلسطین و افزایش بیکاری به دلیل جنگ، نگرانی‌ها را در میان نهادهای امنیتی اسرائیل و دولت بایدن مبنی بر اینکه چنین شرایطی می‌تواند منجر به تشدید تنش در کرانه باختری شود، افزایش داده است.

سیاست شرق _ رئیس‌ امارات متحده عربی،  درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را، برای پرداخت کمک هزینه بیکاری به کارگران فلسطینی ساکن کرانه باختری اشغالی را، که اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر، ورود آنها را منع کرده بود، رد کرد. 

منابعی به آکسیوس گفتند، شیخ محمد بن زاید (MBZ)، رییس امارات، با کنایه به نتانیاهو گفت : از زلنسکی پول بخواهید!

بنا به همین گزارش، امتناع MBZ بر موضع بسیاری از کشورهای عربی تأکید می کند که گفته اند هزینه حفظ وضعیت موجود در کرانه باختری و نوار غزه پس از جنگ را پرداخت نمی کنند.

یک مقام اماراتی به آکسیوس گفت: «این تصور که کشورهای عربی برای بازسازی و پرداخت صورت‌حساب اتفاقات حاضر، وارد می‌شوند، خیال بافی است.

 اندکی پس از حمله حماس ، دولت اسرائیل به دلایل امنیتی، کرانه باختری اشغالی را تعطیل کرد. این بدان معناست که بیش از ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی که در کرانه باختری زندگی می کردند اما قبل از جنگ در اسرائیل کار می کردند، نمی توانستند وارد خاک اسرائیل شوند.

بدتر شدن اقتصاد فلسطین و افزایش بیکاری به دلیل جنگ، نگرانی‌ها را در میان نهادهای امنیتی اسرائیل و دولت بایدن مبنی بر اینکه چنین شرایطی می‌تواند منجر به تشدید تنش در کرانه باختری شود، افزایش داده است.

کابینه اقتصادی اسرائیل به رهبری بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی ناسیونالیست افراطی، پیشنهاد وزارت دفاع اسرائیل مبنی بر اجازه ورود تعدادی از کارگران فلسطینی به اسرائیل را رد کرد.

با وجود فشارهای نیروهای دفاعی اسرائیل و آژانس امنیتی شین بت، پس از تهدید اسموتریچ و سایر وزرای راستگرای افراطی به استعفا، نتانیاهو ترجیح داد این موضوع را در کابینه امنیتی به رای گذاشته نشود.

نتانیاهو در تلاش برای یافتن راه حلی برای این موضوع بدون نیاز به رویارویی با اعضای ائتلاف خود، تلاش کرد کشورهای دیگر را وادار به پرداخت حقوق کارگران فلسطینی کند.

این مقام اسرائیلی و منبع آگاه گفت که نتانیاهو چند هفته پیش به شیخ محمد بن زاید( MBZ) مراجعه کرد و به طور گسترده در رابطه با فلسطینیان درخواست کمک کرد.

MBZ گفت که آماده کمک است ، اما وقتی نتانیاهو به طور خاص از وی پرسید که آیا امارات مایل است به کارگران فلسطینی پول بدهد، رئیس جمهور امارات متحیر شد.

  • به گفته این منبع، MBZ نمی توانست باور کند که نخست وزیر اسرائیل فکر می کند حاضر است برای مشکلی که به دلیل تصمیم اشتباه اسرائیل برای عدم اجازه ورود کارگران ایجاد شده بود، هزینه بپردازد.
  • این مقام اسرائیلی و منبع آگاه گفت که MBZ به نتانیاهو گفت که او نمی تواند این کار را انجام دهد و سپس با طعنه به نخست وزیر اسرائیل پیشنهاد کرد که به جای آن به رئیس جمهور اوکراین «ولودیمیر زلنسکی» مراجعه کند. 
  • MBZ گفت که زلنسکی پول زیادی از بسیاری از کشورها دریافت می کند، بنابراین شاید بتواند به او کمک کند.
  • دفتر نخست وزیر اسرائیل و سفارت امارات در واشنگتن از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

تصویر بزرگ: نتانیاهو به طور علنی و خصوصی گفته است که اجازه نخواهد داد تشکیلات خودگردان فلسطین که در حال حاضر بر کرانه باختری اشغالی اداره می شود، پس از جنگ نقشی در غزه داشته باشد و او ایده تشکیل کشور فلسطینی را رد کرده است.

نتانیاهو و دستیارانش وضعیتی را پیشنهاد کرده اند که در آن «نیروهای محلی» که با اسرائیل دشمنی ندارند، امور غیرنظامی غزه را اداره می کنند، در حالی که ارتش اسرائیل کنترل امنیتی را حفظ می کند، طرحی که حتا، با مخالفت ایالات متحده و اروپا مواجه شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »