... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 5:00 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

شاهد ۲۳۸، پهبادی با موتور توربوجت

پهپاد جدید ایران، که پا در میدان نبرد گذاشته‌است، پهپاد شاهد ۲۳۸ است، که علاوه بر تفاوت ظاهری، کارایی عملیاتی بیشتری نسبت به شاهد ۱۳۶ دارد.

سیاست شرق _ برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ بود که حرفی از پهباد شاهد ۲۳۸ زده شد؛ صحبت‌ها از آنجایی آغاز شد که این پهپاد در یک رزمایش شرکت کرد و فیلم برخورد آن به یک هدف در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد.

زمانی که فیلم اصابت این پهپاد به هدف را مشاهده می‌کنید، متوجه تفاوت‌های اساسی آن با پهپاد شاهد ۱۳۶ می‌شوید. در واقع پهپاد جدید ایران، که پا در میدان نبرد گذاشته‌است، پهپاد شاهد ۲۳۸ است، که علاوه بر تفاوت ظاهری، کارایی عملیاتی بیشتری نسبت به شاهد ۱۳۶ دارد.

پهپاد شاهد ۲۳۸ براساس پلتفرم کلی پهپاد شاهد ۱۳۶ ساخته شده‌است؛ بالی دلتا شکل دارد که دو سر آن دارای بالک است. این پهپاد فاقد دم و سکان عمودی است و اساسی‌ترین تفاوت آن با پهپاد شاهد ۱۳۶، موتور آن است، که دارای پروانه نیست، بلکه یک موتور جت کوچک است.

موتور آن از نوع طلوع ۱۰ است؛ طلوع نسخه ایرانی کوچک شده موتور توبوجت تی‌جی ۱۰۰، یک شرکت یونانی است. این موتور جدود ۲۴۷ پوند رانش ایجاد می‌کند. وزن آن حدود ۱۷ کیلوگرم است. در دو نوع سوخت جت و نفتی عرضه می‌شود.

پهپاد شاهد ۲۳۸ تنها سلاح ایرانی نیست که از این موتور بهره می‌برد. این موتور پیش از این بر روی موشک‌های کروز سری قدس نیز نصب شده بود.

ارتقاء موتور چه مزیت‌هایی برای شاهد ۲۳۸ داشته‌است؟

شاهد ۲۳۸ با ارتقاء موتور توانسته‌است، بسیار سریع‌تر و چالاک تر در میدان جنگ عمل کند و به یک سلاح مشکل ساز برای پدافند ها مبدل شود. شاهد ۱۳۶ در بهترین حالت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت، اما نسخه ارتقاء یافته و یا نسخه جت آن می‌تواند به سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. سرعت این پهپاد در حدود ۵۰۰ کیلومتر در ساعت است، لذا سرعت بیشتر آن نسبت به شاهد ۱۳۶، تعقیب و مورد هدف قرار دادن آن را دشوارتر می‌کند.

شاهد ۲۳۸ با ۳ سیستم هدایت‌ مجهز

شاهد ۲۳۸ سه سیستم هدایت کننده دارد؛ سیستم هدایت درونی ماهواره‌ای، برای زدن اهداف ثابت میدان جنگ، سیستم هدایت اپتیک دید حرارتی در جلوی دماغه، برای درگیری با اهداف متحرک و سیستم ضد رادار، دارای گیرنده امواج راداری.

با این حال، ترکیبی از نسخه‌های با رادار فعال یا جستجوگرهای الکترواپتیکی/مادون قرمز، و همچنین گزینه کنترل اپراتور، می‌تواند در هنگام استفاده از این پهپادها انعطاف بیشتری بدهد و مشکلات بیشتری را برای مدافعان ایجاد کند. به ویژه یک قابلیت ضد تشعشع می تواند ابزار جدیدی برای شکار اهداف تعیین شده  حتی در شب یا در هوای بد بدهد.

شاهد ۲۳۸ از چه جنسی است؟

هسته مرکزی آن از چوب و کامپوزیت است. تلاش شده‌است در این نسخه از پهپاد شاهد، سطح مقطع آن کاهش پیدا کند تا رصد آن سخت‌تر شود. رنگ مشکی استفاده شده برای شاهد ۲۳۸،این حدس را در اذهان ایجاد کرده‌است که در ساخت آن سعی شده‌است که بازتاب امواج راداری بر روی این پهپاد کاهش پیدا کند و این نشان دهنده استفاده از مواد جاذب رادیویی است و از سویی دیگر، شکار و ردیابی آنرا در شب، مشکل ندارد نمود.

اما از سویی دیگر، استفاده از موتور توربوجت، می تواند آن را توسط سیستم های رهگیری حرارتی، سریع تر انجام شود، مسئله ای که برای شاهد ۱۳۶ امکان نداشت و بیشتر صدای آن، مسیر حرکتی آن را مشخص می کرد.

وزن کلاهک آن حدود ۳۰ کیلوگرم است؛ در نتیجه کمی کوچک‌تر از پهپاد شاهد ۱۳۶ است.

با این حال، سرعت بالای شاهد ۲۳۸، جنس بدنه و شکل ایرودینامیکی آن، می تواند هر سیستم پدافندی را، در رهگیری آن، دچار مشکل نماید و آن را به سلاحی کارآمد برای ضربه زدن به اهداف دور دست، برای نیروهای مسلح ایران، بدل نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »