... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ دی ۱۴۰۲ - 11:28 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

یمن خواستار تشکیل ائتلاف در دریای سرخ شد

الدیلمی؛: آمریکا به دنبال به آتش کشیدن منطقه و گسترش جنگ است. ما وظیفه داریم از گسترش جنگ در منطقه ممانعت کنیم. باید تمرکز ما بر موضع فلسطین و دفاع از مردم غزه باشد.

سیاست شرق _ ایسنا نوشت: سفیر یمن در ایران با بیان این که آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها عادت کرده‌اند حمله کنند و کسی پاسخ آن‌ها را ندهد، اظهار کرد: اما در خصوص یمن، این مسئله فرق می کند؛ ما در پاسخ دادن به تجاوزات آمریکا پافشاری داریم و خدا را شکر به هر وعده‌ای که داده‌ایم، عمل کرده‌ایم.

الدیلمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن گفت: تجاوز به کشورهای اسلامی از سوی کشورهای طاغوت از جمله آمریکا مساله جدیدی نیست و ما معتقدیم که آمریکا در پشت تجاوزات به یمن در ۲۰ سال اخیر بوده است.

به اقدامات خود در دریای سرخ تا زمان توقف جنایت‌های اسراییل در غزه ادامه می‌دهیم

وی با بیان این که ما اکنون در مورد تجاوزات اخیر صحبت می‌کنیم، افزود: همان طور که می‌دانید در جریان تحولات مربوط به عملیات طوفان‌ الاقصی ما از ملت فلسطین حمایت کردیم و نیروهای مسلح یمن با موشک و پهپاد، عمق اراضی اشغالی را هدف قرار دادند، ما در راستای ارزش‌های اخلاقی و دینی خود و حمایت از فلسطین این اقدامات را انجام دادیم و از حرکت کشتی‌های حامل تجهیزات به سمت بنادر رژیم صهیونیستی ممانعت به عمل آوردیم.

سفیر یمن در تهران تاکید کرد: ما این اقدامات را تا زمانی که تجاوزات علیه مردم غزه متوقف شود، ادامه خواهیم داد و همان طور که می‌دانید چنین اقدامی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات خود دایره جنگ در منطقه را گسترش داده‌اند

الدیلمی با بیان اینکه یمن در جریان این موضوع هیچ آسیبی به امنیت کشتیرانی دیگر کشورها وارد نمی‌کند و به امنیت کشتیرانی و دریانوردی اهمیت می‌دهد، گفت: آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات خود دایره جنگ در منطقه را گسترش داده‌اند و اکنون تجاوزات دیگر محدود به فلسطین نیست و ما می‌بینیم که رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان نیز تجاوزهایی را انجام داده است و چندی پیش چند تن از رهبران حماس از جمله شیخ «صالح العاروری» را به شهادت رساندند.

وی گفت: آمریکا هم در سوریه و عراق دست به اقداماتی علیه نیروهای مقاومت زده و نیروهای ما در دریای سرخ را نیز به شهادت رساندند و اخیرا نیز شاهد هستیم که دشمنان، ایران را در حادثه کرمان مورد هدف قرار دادند.

تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ از سوی آمریکا با شکست مواجه شد

سفیر یمن در تهران با بیان اینکه آمریکا در مدت اخیر به دنبال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ است، اما در این زمینه شکست خورد و کشورهایی که نزدیک به دریای سرخ هستند به این ائتلاف نپیوستند، گفت: در دریای سرخ به عنوان یک منطقه بسته، تنها کشورهایی که در آن منطقه هستند، می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه کشورهایی مانند اردن، سودان، یمن، عربستان، اریتره، مصر و جیبوتی در منطقه دریای سرخ می‌توانند اثرگذار باشند، افزود: دولت یمن از این کشورها درخواست کرده که یک ائتلاف متضاد تشکیل دهند و این کشورها امنیت در دریای سرخ را با مشارکت یکدیگر در برابر ائتلافی که آمریکا به دنبال ایجاد آن بود، محقق کنند.

آمریکا و انگلیس بدون هیچ قانون و مشروعیتی یمن را هدف قرار دادند

الدیلمی با بیان اینکه آمریکا تلاش کرده که از طریق سازمان ملل مجوزی برای حمله به یمن و انجام اقدامات در دریای سرخ دریافت کند ولی در این زمینه شکست خورد، گفت: آمریکا و انگلیس بدون هیچ قانون و مشروعیتی یمن را هدف قرار دادند و هدف اصلی آن‌ها این است که مانع حمایت یمن از فلسطین شوند و در واقع می‌خواهند به نوعی با این گونه اقدامات از رژیم صهیونیستی حفاظت کنند.

در حال جنگ با آمریکا هستیم

وی در پاسخ به این سوال که یمن چگونه می‌خواهد به تجاوزات آمریکا و انگلیس واکنش نشان دهد؟ گفت: ما بر این باور هستیم که در حال جنگ با آمریکا هستیم و مساله واکنش و اقدام نیست. همان‌طور که پیش از این گفتم مساله تجاوزگری آمریکا مساله جدیدی نیست و ما پیش از این نیز شاهد اینگونه اقدامات از سوی آمریکا بوده‌ایم، اما در دوره جدید این مساله تقریبا از ۱۰ روز پیش آغاز شده است؛ زمانی که آن‌ها نیروهای یمنی را در دریای سرخ به شهادت رساندند و ما نیز همان موقع به این موضوع واکنش نشان دادیم و آمریکا را در دریای سرخ مورد هدف قرار دادیم.

این دیپلمات یمنی در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها درحملات اخیر خود به یمن به اهداف خود دست پیدا کردند با توجه به این که برخی از رسانه‌ها معتقدند که آمریکایی‌ها در این حملات نتوانستند ضربه چندانی به محل اختفای تسلیحات نظامی یمن وارد کنند، تصریح کرد: همان طور که اشاره کردم هدف اصلی آمریکا از این‌گونه اقدامات ممانعت از این موضوع است که یمن از فلسطین دفاع می‌کند و آن‌ها به نوعی می‌خواهند از رژیم صهیونیستی محافظت و حفاظت کنند.

الدیلمی در همین ارتباط تاکید کرد: آن‌ها در تحقق این هدف موفق نشده و نخواهند شد.

او در پاسخ به این سوال که شما گفتید یمن پیشنهاد داده که ائتلافی در دریای سرخ با حضور کشورهای این منطقه ایجاد شود، آیا تاکنون این کشورها پاسخی به این پیشنهاد یمن داده‌اند، گفت: تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده‌ایم اما همچنان این درخواست و پیشنهاد باز است تا اینکه این کشورها مسئولیت خود در تامین امنیت در دریای سرخ را به عهده بگیرند و از دخالت بیگانگان در آب‌های منطقه‌ای ما ممانعت شود.

آمریکا و انگلیس از قطعنامه ۲۷۲۲ به عنوان پوششی برای تجاوزات خود به یمن استفاده کردند

سفیر یمن در تهران در مورد قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه به بهانه امنیت کشتیرانی در دریای سرخ علیه یمن تصویب شد، اظهار کرد: براساس اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم سازمان ملل هیچ مجوزی به آمریکا برای حمله به یمن نداده است، اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از این قطعنامه شورای امنیت به عنوان یک پوشش برای تجاوزات خود استفاده کردند.

الدیلمی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای امنیتی که نتوانسته تجاوزات به غزه را متوقف کند، نمی‌تواند در مورد مساله یمن یا هر جای دیگری تصمیم‌گیری کند و اساسا شکست خورده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که رسانه‌های غربی مکرراً ادعا می‌کنند که نیروهای یمنی (انصارالله) نیروهای نیابتی ایران هستند و به نیابت از ایران در در دریای سرخ مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: معتقدم هستم این‌ها اتهاماتی هستند که به هیچ وجه لازم نیست در مورد آن‌ها صحبت کنیم. چیزی که اکنون مهم است و باید به آن توجه کنیم این است که آمریکا در پشت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه قرار دارد و از این جنایت‌ها حمایت می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که در صورت استمرار تجاوزهای آمریکا، یمن برای حفاظت از خود و مقابله به این تجاوزارت چه اقدامی انجام خواهد داد، اظهار کرد: در واقع آمریکا همچنان یمن را مورد حمله قرار می‌دهد و این تجاوزات مسبوق به سابقه است و ما هم مداوم در حال جنگ با آمریکایی‌ها هستیم.

وظیفه ماست که به تجاوزات آمریکا پاسخ دهیم

سفیر یمن در ایران با تاکید بر اینکه وظیفه ماست که به تجاوزات آمریکا پاسخ دهیم و با آن‌ها مقابله کنیم، خاطرنشان کرد: ما به آمریکایی‌ها هشدار دادیم که چنین حماقت‌هایی را انجام ندهد، اما آن‌ها بر این موضوع پافشاری کردند، بنابراین هر اتفاقی که در دریای سرخ رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده آمریکا خواهد بود.

الدیلمی با بیان اینکه آمریکا در طول این سال‌ها عادت کرده که حمله کند و کسی پاسخ آن را ندهد، گفت: اما در خصوص یمن این مسئله فرق می‌کند. ما در پاسخ دادن به تجاوزات آمریکا پافشاری داریم و خدا را شکر ما به هر وعده‌ای که داده‌ایم عمل کرده‌ایم و برای پاسخ دادن به آن‌ها از خدا کمک می ‌خواهیم و به خدا توکل می‌کنیم و هر جا بتوانیم آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهیم.

آمریکا به دنبال به آتش کشیدن منطقه و گسترش جنگ است

سفیر یمن در تهران در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به سوالی با بیان اینکه آمریکا تلاش می‌کند دایره جنگ در منطقه را گسترش دهد و مسئولیت این موضوع برعهده آن‌هاست، گفت: آمریکایی‌ها ادعاهایی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه نمی‌خواهند جنگ گسترش پیدا کند ولی همه این ادعاها کذب است؛ چراکه اکنون می‌بینیم آن‌ها و صهیونیست‌ها سوریه، عراق، یمن و ایران را هدف قرار داده‌اند.

او با بیان اینکه ما معتقدیم که سیاست‌های آمریکا مبتنی بر دروغ و برای سست کردن طرف‌های دیگر با طرح این ادعاست که ما نمی‌خواهیم دایره جنگ گسترش پیدا کند، گفت: شاید آمریکایی‌ها در روزهای آغازین عملیات طوفان‌ الاقصی نمی‌خواستند دایره جنگ گسترش پیدا کند، اما بعد از شکست صهیونیست‌ها در برابر نیروهای مقاومت و عدم کسب پیروزی از سوی این رژیم، سیاست و راهبرد آمریکایی‌ها تغییر کرده و اکنون به دنبال گسترش جنگ در منطقه هستند.

الدیلمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و اینکه به نظر می‌رسد بعد از این سفر دامنه تنش ها در منطقه گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: این مسئله، این را ثابت می‌کند که آمریکا به دنبال به آتش کشیدن منطقه و گسترش جنگ است. ما وظیفه داریم از گسترش جنگ در منطقه ممانعت کنیم. باید تمرکز ما بر موضع فلسطین و دفاع از مردم غزه باشد.

سفیر یمن در ایران تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها کاری کنند که نگاه‌ها از فلسطین منحرف و به جای دیگری معطوف شود، اما این سیاست به این معنا نیست که اجازه دهیم که آمریکایی‌ها به تجاوزات خود علیه یمن ادامه دهند و هر کاری خواستند انجام دهند. باید آن‌ها را هدف قرار ‌دهیم تا تجاوزات خود را متوقف کنند و درمحاسبات خود بازنگری کنند.

انگلیس در حال رویاپردازی است

او همچنین در مورد اظهارات تند وزیر دفاع انگلیس علیه ایران و یمن و طرح این ادعا از سوی او مبنی بر این که «جهان در حال از دست دادن صبر خود است و ایران باید به ارتش یمن و دیگر گروه‌های مقاومت بگوید از اقدامات خود دست بکشند و آن‌ها را متوقف کنند؛ چراکه این اقدامات واقعا از حد عبور کرده است» و با توجه به این اظهارات به نظر می‌رسد که مواضع انگلیسی‌ها از آمریکایی‌ها در حال تندتر شدن است، گفت: انگلیس استعمارگر قدیم و پیر است و همچنان این رویاپردازی‌ها را دارد. ما در سال ۱۹۶۷ انگلیسی‌ها را از جنوب یمن با جنگ مسلحانه بیرون کردیم و اکنون نیز آماده هستیم که این اتفاق را بار دیگر تکرار کنیم.

این مقام یمنی در تهران تصریح کرد: صبر همه ما تمام شده است، مشکل این جا است که آمریکا و انگلیس فکر می‌کنند که خودشان تمام دنیا هستند و بقیه جهان هیچ چیزی نیست. باید به آن‌ها ثابت کنیم که آن‌ها کل جهان نیستند. بلکه کل جهان خواستار پایان جنگ در فلسطین و مخالف تجاوزات آن‌ها به یمن هستند.

دوران تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تمام شده است

الدیلمی تاکید کرد: آن زمانی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیم‌گیر در عرصه جهانی بودند و هر کاری که می‌خواستند انجام می‌دادند، تمام شده است. اکنون کشورهای اسلامی به پا خاسته و با آن‌ها مقابله می‌کنند. پیش از این، این دو کشور با یک تماس تلفنی هر کاری که می‌خواستند انجام می‌دادند و اگر لازم بود در اظهارات رسانه‌ای اهداف خود را بیان می‌کردند ولی اکنون آن دوران تمام شده است. امروز کسی از نیروهای مسلح و نظامی آن‌ها نمی‌ترسد و دلیل آن اقداماتی است که جریان مقاومت در نقاط مختلف علیه تجاوزگری آمریکا انجام داده است.

او تاکید کرد: ما اهل حق و مشروعیت هستیم و آن‌ها متجاوز هستند.

موضع عربستان در مورد حمله آمریکا به یمن قابل توجه است

سفیر یمن در ایران همچنین در مورد موضع اخیر عربستان در مورد تجاوزات آمریکا و انگلیس به یمن که خواستار خویشتن‌داری شده است، گفت: ما اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. موضع عربستان قابل توجه است.

او تاکید کرد: ما معتقدیم که کشورهای عربی و اسلامی به ویژه کشورهایی که نزدیک دریای سرخ هستند مسئولیت بیشتری در برابر دریای سرخ و تامین امنیت آن دارند و خیلی خوب است که این کشورها را به اجتناب و دوری از آمریکا تشویق کنیم و از طرح های مشکوک آن‌ها را دور کنیم.

الدیلمی با بیان اینکه موضع‌گیری کشورهای عربی و اسلامی به جز تعداد کمی در ارتباط با محکومیت این حملات کافی نبوده است، خاطرنشان کرد: ما از کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهیم که مواضع محکم‌تری در برابر این تجاوزات بگیرند. اکنون حتی کودک فلسطینی نیز از آمریکایی‌ها نمی‌ترسد بنابراین کشورهای عربی و اسلامی نباید به ترس و هراس خود از آمریکا که غیر قابل توجیه است، ادامه دهند.

آخرین وضعیت مذاکرات سیاسی یمن

او همچنین در مورد آخرین وضعیت مذاکرات سیاسی یمن و این که برخی معتقد هستند تحولات اخیر در غزه بر این مذاکرات سایه افکنده است، خاطرنشان کرد: حدود دو هفته پیش سازمان ملل اعلام کرد که مذاکرات سیاسی به مراحل پایانی خود رسیده است. ما معتقدیم که نباید پرونده فلسطین و تجاوزات آمریکا به یمن را به مذاکرات یمن و عربستان ربط دهیم. اینها دو مساله جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند.

سفیر یمن در تهران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد آخرین وضعیت انسانی در یمن و این که وی عملکرد نماینده سازمان ملل در امور این کشور را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: با توجه به تجاوزات ۹ ساله صورت گرفته به یمن، وضعیت انسانی، سخت و دشوار است اما به لطف خداوند ما در خیر و برکت هستیم.

آیا دیگر کشورهای عربی و اسلامی با توجه به سلطه آمریکا در نعمت هستند؟

الدیلمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بعد از انجام مذاکرات صلح، وضعیت انسانی در یمن تغییر پیدا کرده است، گفت: وضعیت چندان تغییر پیدا نکرده است و ما مردم صبوری هستیم. من این سوال را مطرح می‌کنم که آیا دیگر کشورهای عربی و اسلامی با توجه به سلطه آمریکا، در نعمت هستند؟ چه کسی ثروت کشورهای اسلامی را غارت می‌کند؟ آمریکا در حال غارت کردن ثروت کشورهای عربی و اسلامی است و ملت‌های اسلامی از این مساله رنج می‌برند. سلطه آمریکا باعث رنج و مشکلات برای کشورهای عربی و اسلامی شده است.

مشکلاتی وجود دارد، اما …

او افزود: ما به لطف خداوند امیدواریم. درست است مشکلاتی وجود دارد، اما ما صبور هستیم. دلیل این مشکلات به خاطر حمایت ما از فلسطین و یا تجاوز عربستان به یمن نیست؛ مشکل اصلی سلطه آمریکاست. آن‌ها بین ما معامله می‌کنند که آیا کرامت را انتخاب می‌کنید یا یک لقمه غذا را؟ ما به لطف خداوند در عزت و کرامت هستیم و لقمه نیز در دست‌مان است. ملت‌های عربی و اسلامی باید به خدا اعتماد داشته باشند.

سفیر یمن در ایران همچنین در پاسخ به این سوال که توقع آن‌ها از کشورهایی مانند چین و روسیه با توجه به عضویت آن‌ها در شورای امنیت برای توقف تجاوزات آمریکا به یمن چیست؟ گفت: ما توقعی از آن‌ها نداریم و باید به خداوند توکل کنیم. ما باید به امت و ملت خودمان اعتماد کنیم و این را باید بین تمام مسلمان جهان ترویج کنیم که باید به خودمان متکی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امت اسلامی باید بیدار شود و به مسئولیت خود عمل کند، گفت: ما معتقد هستیم محور مقاومت، امت اسلامی را به انجام مسئولیت خود تشویق می‌کند.

ملت‌های اسلامی کالاهای آمریکایی و صهیونیستی را تحریم کنند

الدیلمی با بیان اینکه من در اینجا در مورد ملت‌ها صحبت می‌کنم نه حکومت‌ها و دولت گفت: نمی‌گویم حتما ملت‌ها مثل مردم یمن یا لبنان و فلسطین عمل کنند ولی حداقل کاری که می‌توانند بکنند این است که در شبکه‌های اجتماعی علیه آمریکا و اسرائیل صحبت کنند. کالاهای آمریکایی و صهیونیستی را تحریم کنند و در خیابان‌ها و راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه این تجاوزات حضور جدی داشته باشند. متاسفانه در تحولات مربوط به اراضی اشغالی ما شاهد این بودیم که فقط یکی الی ۲ هفته اول ملت‌ها به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از فلسطین و در مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند و بعد از مدتی این اعتراضات تمام شد؛ در حالی که این اعتراضات و حضور در خیابان‌ها و انجام راهپیمایی‌ها در حمایت از فلسطین باید همچنان ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »