... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ دی ۱۴۰۲ - 1:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اظهارات جدید علی‌اف درباره کریدور زنگزور

علی اف: هم راه آهن و هم جاده باید از آنجا عبور کند. "از آذربایجان به آذربایجان" "مردم و محموله‌ها باید «بدون هیچ بازرسی» عبور کنند. در غیر این صورت ارمنستان برای همیشه در بن‌بست خواهد ماند.

سیاست شرق _ رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد، اگر کریدور زنگزور باز نشود، مرزهای خود با ارمنستان را باز نخواهیم کرد.

به نقل از «تی آر تی» ترکیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان، در اظهاراتی گفت، اگر کریدور زنگزور که استان‌های غربی کشورش را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند، باز نشود، مرزهای خود را با ارمنستان باز نخواهند کرد.
الهام علی‌اف این اظهارات را در برابر شبکه‌های تلویزیونی محلی بیان کرد.

علی‌اف، در مورد کریدور زنگزور که استان‌های غربی آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند، گفت، مناسب‌ترین گزینه مسیری است که از منطقه مهری (واقع در ارمنستان) عبور می‌کند.

​​وی در ادامه گفت: هم راه آهن و هم جاده باید از آنجا عبور کند. “از آذربایجان به آذربایجان” “مردم و محموله‌ها باید «بدون هیچ بازرسی» عبور کنند. در غیر این صورت ارمنستان برای همیشه در بن‌بست خواهد ماند. و تا زمانی که مسیر مورد بحث باز نشود، مرز خود را با ارمنستان باز نخواهیم کرد.

رئیس جمهور آذربایجان با تاکید براینکه، ارمنستان می‌خواهد برای توافق صلح کشورهای ضامن حضور داشته باشند، گفت، ما فکر می‌کنیم نیازی به این کار نیست.

کریدور زنگزور، که از خاک جمهوری ارمنستان می گذرد، علی‌رغم طول ۳۶ کیلومتری خود، با اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان، بخش بسیار مهمی از ترانزیت شرق به غرب خواهد شد، با این حال، مقامات ارمنستان، تاکنون با چنین کریدوری، با شرایط مد نظر جمهوری آذربایجان مخالفت کرده اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز، با هرگونه تغییر مرز و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه مخالفت نموده است. پیش از، رییس جمهور آذربایجان، امکان عبور کریدور زنگزور را از خاک ایران را مطرح نموده بود.

در شرایط فعلی، همکاری و همراهی ایران با سازوکار ۳+۳ ( ایران، ترکیه، روسیه با ارمنستان،آذربایجان، گرجستان) پیشنهادی از سوی ترکیه، راهکاری برای حفظ منافع کشورهای منطقه قفقاز است، که تاکنون نتوانسته، مشکلات موجود را حل و فصل نماید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »