... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - 12:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه در نیویورک

سیاست شرق _ سومین سفر ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم به نیویورک طی سال جاری شمسی (۱۴۰۲)، طبق روال معمول، با بازدید از دو اثر تاریخی و نفیس ایران در سازمان ملل و گفتگو با همتای روس خود، شروع شد.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، که برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) به نیویورک سفر کرده است، در فرودگاه جان اف کندی نیویورک، از سوی امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، و زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران و جمعی از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت .

امیرعبداللهیان که به دعوت فرانسه، که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) برعهده دارد، به نیویورک سفر کرده است، ترجیح داد به محض ورود دومین سفر خود را پس از آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین به نیویورک، با حضور در سازمان ملل و دیدار با همتایانش شروع کند.

نخستین دیدار امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بود که پیش از او به نیویورک سفر کرده بود. وزیر خارجه ایران پیش از انجام این دیدار، بازدید کوتاهی از فرش ایرانی مزین به شعر «بنی آدم» شیخ اجل، سعدی شیرازی در سالن سازمان ملل داشت.

فرش بسیار نفیس ایرانی، کار استاد محمد صیرفیان، هنرمند اصفهانی و استاد بنام هنر فرش ایران در سالن سازمان ملل قرار دارد و شعر معروف سعدی شاعر بزرگ ایرانی «بنی ‌آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند» در آن نقش بسته است تا هر بیننده‌ ای را مبهوت عظمت فرهنگ و تمدن ایران و خرد و حکمت ایرانیان در سازمان ملل کند.

امیرعبداللهیان همچنین از منشور کوروش در سازمان ملل بازدید کرد. منشور کوروش هخامنشی، نخستین و کهن ترین بیانیه حقوق بشر محسوب می شود که بخشی از هویت و تمدن ایرانیان به شمار می رود.این لوح، سندی از صلح طلبی ملتی کهن است که همزیستی آشتی‌جویانه و احترام گذاشتن به باورها و اندیشه‌های دیگران در آن به تصویر کشیده شده است.

دیدار امیرعبداللهیان با لاوروف

سپس امیرعبداللهیان و لاوروف به همراه هیات های دو طرف با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. پیش از این دیدار، خبرنگاران، عکاسان و فیلمبردارانی از دو کشور طبق پروتکل های مرسوم ، فیلم و عکس گرفتند و پس از آن دیدار دوجانبه آغاز شد.

امیرعبداللهیان و لاوروف با یکدیگر دست دادند و وارد اتاق مذاکرات شدند. وقتی دو وزیر نشستند، وزیر خارجه ایران از همتای خود درباره اوضاع پرسید که لاوروف با شوخی گفت: همه چیز تحت کنترل است. او سپس با خنده ادامه داد: مهم این است که بدانیم تحت کنترل چه کسی است.

دیدار وزرای خارجه ایران و روسیه با گرمی آغاز شد و پایان یافت و وزارت خارجه ایران پس از این دیدار، دوشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد که امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به جایگاه روسیه و نقش آن به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، خواستار ایفای نقش فعال‌تری توسط این کشور به منظور توقف جنگ علیه غزه شده است.

لاوروف نیز از کارشکنی های آمریکا در شورای امنیت و ممانعت واشنگتن از تصویب قطعنامه آتش بس انتقاد کرد و خواستار موضع متحد کشورهای عربی در خصوص قضیه فلسطین شد.

امیرعبداللهیان و لاوروف در این دیدار درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »