... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 7:58 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش‌ها به سخنان ترامپ در مورد ناتو و روسیه

کریس کریستی: «به همین دلیل است که من از مدت‌‌ها پیش می‌گویم که او برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده مناسب نیست.»

سباست شرق _ دونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا می گوید که اگر برخی کشورها، سهم مالی خود را در ناتو پرداخت نکنند، نتنها از آنها در برابر روسیه دفاع نخواهد کرد، بلکه روسیه را تشویق به حمله به آنها خواهد کرد.

به نقل از رسانه های آمریکایی، برخی از جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نسبت به چنین اظهارات از سوی او، انتقاد کردند.

دونالد ترامپ این سخنان را روز شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) در جریان گردهمایی انتخاباتی‌اش در کارولینای جنوبی بیان کرد. ترامپ در این سخنرانی به گفتگوی خود با “رئیس‌جمهوری یک کشور بزرگ” در خصوص پرداخت سهم اعضای ناتو اشاره کرده بود.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این سخنرانی گفت: زمانی “رئیس‌جمهور یک کشور بزرگ” از او پرسید، در صورتی که “پول پرداخت نکنیم و روسیه بار دیگر به ما حمله کند آیا از ما محافظت خواهید کرد؟” جواب داد: «نه، از شما محافظت نمی‌کنم، در واقع آن‌ها [روسیه] را تشویق هم می‌کنم که هر کاری می‌خواهند با شما انجام دهند؛ شما باید بپردازید.»

شماری از جمهوری‌خواهان آمریکا از این اظهارات ترامپ انتقاد کرده و برخی دیگر در صدد توجیه این سخنان برآمده‌اند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کریس کریستی، نامزد سابق جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «به همین دلیل است که من از مدت‌‌ها پیش می‌گویم که او برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده مناسب نیست.»

در همین رابطه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نیز، در نسخه به روز شده کتاب خاطرات خود، ضمن حمله به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، او را مردی «بسیار خودخواه» توصیف کرد که مخالفان شخصی خود را مجازات و با دشمنانش در روسیه و چین مماشات می‌کند.

بولتون در سال ۲۰۲۰، خاطرات خود را با عنوان «اتاقی که اتفاق در آن رخ داد»، منتشر کرد. این کتاب شامل گزارش ۱۷ ماهه‌ای بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ زمانی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید، به عنوان مشاور امنیت ملی وقت خود را سپری کرده بود.

بولتون در کتاب خود هشدار داد که «در صورت انتخاب مجدد، ترامپ ممکن است ناتو را ترک کند و به‌رغم حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، حمایت از کی‌یف را محدود، چین را به محاصره تایوان تشویق کند و به طور کلی انزواگرایی را دنبال کند».

در نسخه جدیدی که از کتاب وی منتشر شد، او رئیس جمهوری سابق و نامزد فعلی جمهوری‌خواه برای پست ریاست جمهوری را متهم کرد که «هیچ فلسفه سیاسی یا دیدگاه سیاسی منسجمی ندارد».

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »