... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - 0:09 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سفر اردوغان به مصر

اردوغان در قاهره در مورد اقدامات در راستای بهبود روابط دوجانبه و احیای سازوکارهای همکاری‌های دوجانبه در سطوح بالا و همچنین بررسی مسائل جاری جهانی و منطقه‌ای و مشخصا جنگ اسرائیل در نوار غزه، گفت‌وگو خواهد کرد.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چهارشنبه، ۲۵ بهمن، سفر رسمی‌ خود را به مصر، به‌ دعوت عبدالفتاح السیسی، همتای مصری‌اش، در چارچوب بخشی از تداوم همگرایی دو کشور پس از حدود ۱۰ سال قطع روابط، آغاز می‌کند.

ریاست جمهوری ترکیه یکشنبه اعلام کرد که اردوغان در قاهره در مورد اقدامات در راستای بهبود روابط دوجانبه و احیای سازوکارهای همکاری‌های دوجانبه در سطوح بالا و همچنین بررسی مسائل جاری جهانی و منطقه‌ای و مشخصا جنگ اسرائیل در نوار غزه، گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر، نقطه اوج روند عادی‌سازی روابط دو کشور است که شاهد دست‌دادن اردوغان و السیسی در افتتاحیه جام جهانی قطر در سال ۲۰۲۲ و سپس دیدار مجدد آنها در جریان اجلاس «گروه ۲۰ » در دهلی نو در سپتامبر سال گذشته بود که طی آن دو طرف در خصوص تقویت روابط و همکاری‌ها، ارتقای روابط دیپلماتیک میان دو کشور و تبادل سفرا، توافق کردند.

این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اولین سفر رسمی در سطح ریاست جمهوری ظرف نزدیک به ۱۱ سال گذشته است. آخرین سفر رئیس جمهوری ترکیه به مصر، سفری بود که عبدالله گل رئیس جمهوری سابق این کشور در فوریه ۲۰۱۳ انجام داد.

آخرین سفر اردوغان به قاهره در دوران نخست وزیری‌اش در نوامبر ۲۰۱۲ صورت گرفت.

پس از ارتقای سطح روابط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره و تبادل سفرا، این خبر مطرح شد که السیسی در جولای ۲۰۲۳ راهی ترکیه خواهد شد، اما او این سفر را انجام نداد.

وزارت خارجه مصر و ترکیه سال گذشته، نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور را به‌ هدف بازگرداندن روابط به حالت عادی پس از قطع آن از سال ۲۰۱۳، به سطح سفرا ارتقاء دادند.

فروش پهپادهای ترکیه به مصر

از سویی هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه از موافقت کشورش با فروش پهپادهای جنگی به قاهره خبر داد. این موافقت دو روز پس از دیدار وزیر تولید نظامی مصر و همتای ترکیه‌ای او برای گفت‌وگو درباره همکاری در زمینه تولید مشترک مهمات، اعلام شد.

پهپاد بیرقدار «تی‌بی-۲» ترکیه با قابلیت پرواز با محموله تا وزن ۶۵۰ کیلوگرم، برد ۱۵۰ کیلومتر و سرعت ۷۰ گره دریایی، یکی از بهترین پهپادهای چندمنظوره جهان به شمار می‌رود. سرعت این پهپاد (۱۳۰ کیلومتر در ساعت) است و می‌تواند بدون توقف تا بیش از ۲۴ ساعت پرواز کند.

در همین رابطه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، چهارشنبه ۲۵ بهمن، ضمن استقبال از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفت: «صفحه جدیدی را در روابط دو کشور می‌گشاییم».

السیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان که به قاهره سفر کرده است، گفت: «ترکیه و مصر با چالش‌های مشترک امنیتی و اقتصادی زیادی روبرو هستند و ما مشتاقانه منتظر ثبات منطقه شرق مدیترانه و حل و فصل اختلافات هستیم.»

رئیس جمهوری مصر همچنین از عزم و تلاش‌های مصر برای افزایش مبادلات تجاری با ترکیه به ۱۵ میلیارد دلار در سال‌های آینده خبر داد.

السیسی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دعوت اردوغان برای سفر به ترکیه را در آوریل آینده پاسخ دهد.
السیسی درباره اوضاع منطقه گفت:«اسرائیل ورود کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه را محدود کرده است».

رئیس جمهوری مصر در ادامه اظهارات خود گفت که با اردوغان بر «ضرورت دستیابی به ثبات امنیتی و سیاسی در لیبی» تاکید کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »