... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 11:36 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

معامله تسلیحاتی بزرگ پاکستان و آذربایجان/ معرفی جنگنده جی اف_۱۷

بر اساس داده‌های عمومی موجود،‌ قیمت این هواپیما ۲۳ میلیون یورو است که با احتساب ۱.۵ میلیارد یورو از مبلغ کل معامله، بنابراین آذربایجان قرار است کل ناوگان هواپیماهای نظامی خود را نوسازی کند و تقریباً ۶۰ جت JF-17C Block III را خریداری کند.

سیاست شرق _ جمهوری آذربایجان در حال مذاکره با کشور پاکستان برای خرید تعداد نامعلومی از نسل چهارم جت‌های جنگنده «جِی‌اِف-۱۷» مجهز به سامانه‌های راداری و تسلیحاتی پیشرفته در قرارداد بی‌سابقه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو است.

به نقل از وبسایت «دیفینس بلاگ»، بر اساس گزارش‌های «سندیکای عملیات هوایی» ، این هواپیما جایگزین ناوگان فعلی آذربایجان متشکل از جنگنده های میگ-۲۹ روسی خواهد شد.

از برتری‌های جنگنده‌های JF-17 و توانمندی‌های نهفته آن نوشت که با هواپیماهای فعلی منطقه مانند میگ-۲۹ و سوخو-۲۵ روسی برابری می‌کند. 

علاوه بر این، گفته می‌شود که این مدل از جنگنده‌های پاکستانی توانایی مقابله با سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را دارند.

این معامله بزرگترین قرارداد صادراتی مجتمع صنعتی نظامی پاکستان خواهد بود. در این قرارداد، به غیر از این جنگنده‌ها، مهمات و آموزش خلبانان آذربایجانی را نیز شامل می شود.

پیشرفته‌ترین مدل جنگنده‌های «جِی‌اِف-۱۷» قابلیت حمل ۸ موشک از انواع مختلف را دارند و از رادارهای مدرن و سیستم‌های جنگ الکترونیک (جنگال) برخوردار است.

بر اساس داده‌های عمومی موجود،‌ قیمت این هواپیما ۲۳ میلیون یورو است که با احتساب ۱.۵ میلیارد یورو از مبلغ کل معامله، بنابراین آذربایجان قرار است کل ناوگان هواپیماهای نظامی خود را نوسازی کند و تقریباً ۶۰ جت JF-17C Block III را خریداری کند.

رسانه‌های آذربایجان قبلاً هم از توافق باکو و اسلام آباد برای خرید جنگنده‌های «جِی‌اِف-۱۷» خبر داده بودند، اما این قرارداد در حال مذاکره است و هنوز نهایی نشده است.

این جت جنگنده که با همکاری مشترک چین و پاکستان توسعه یافته و می تواند رقیب جنگند های موجود باشد.

تلاش برای عرضه جیاف-۱۷ به بازارهای جهانی

در اوایل ماه نوامبر، نیروی هوایی پاکستان یک نمایش هوایی را با سه فروند جنگنده جیاف-۱۷ در نمایشگاه هوایی بین المللی بحرین انجام داد.

در همان زمان، چینی ها جنگنده جی‌اف-۱۷ را در نمایشگاه بین المللی هوانوردی و هوافضای چین در شهر ژوهای به نمایش گذاشتند.

این رویدادها جدیدترین تلاش های چین و پاکستان برای بازاریابی جت جنگنده نسل چهارم جی‌اف-۱۷ و فروش آن به مشتریان بین المللی بوده است.

در حال حاضر، جنگنده جی‌اف-۱۷ در سه کشور پاکستان، میانمار و نیجریه مشغول خدمت است و بنابر گزارش ایویشن ویک، تعداد ۱۴۵ فروند از آن تا اکتبر ۲۰۲۱ در این سه کشور عملیاتی بوده اند. بر اساس قراردادهای فعلی، این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۱۸۵ فروند افزایش خواهد یافت.  

آشنایی با جنگنده جیاف-۱۷ تاندر

جنگنده جی‌اف-۱۷ طی همکاری شرکت صنعت هوانوردی چنگدو چین و مجتمع هوانوردی پاکستان توسعه یافته و نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ انجام داد. این جنگنده تک سرنشین و تک پیشرانه در پاکستان به نام جیاف-۱۷ تاندر (JF-17 Thunder) و در چین به نام افسی-۱ شیائولانگ (FC-1 Xiaolong) شناخته می شود.

با سقف پرواز ۵۰۰۰۰ پا و بیشینه سرعت حدود ۱۲۰۰ مایل بر ساعت (۱۹۳۱ کیلومتر بر ساعت)، جی‌اف-۱۷ توانایی انجام ماموریت های مختلف از جمله رهگیری هوایی و حمله به اهداف زمینی را دارد. این جت جنگنده می تواند تقریبا ۷۰۰۰ پوند (۳۱۷۵ کیلوگرم) مهمات را روی هفت جایگاه نصب سلاح حمل کند و به یک توپ اتوماتیک دو لول ۲۳ میلیمتری نیز مجهز است.

چند فروند نخست از جی‌اف-۱۷ به طور کامل در چین ساخته شد، اما اکنون پاکستان سهم بیشتری در تولید آن دارد. در حال حاضر، ۵۸ درصد این هواپیما ساخت پاکستان و ۴۲ درصد آن ساخت چین است.

به رغم توسعه مشترک، تنها پاکستان جت جنگنده جی‌اف-۱۷ را به خدمت گرفته و این هواپیما خدمت خود در نیروی هوایی پاکستان را در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. جی‌اف-۱۷ به عنوان جایگزینی برای ناوگان قدیمی هواپیماهای نانچانگ ای-۵، چنگدو اف-۷ و میراژهای ۳ و ۵ پاکستان معرفی شده است.

با حداقل ۱۲۵ فروند که در حال خدمت هستند، جی‌اف-۱۷ به نوعی ستون فقرات نیروی هوایی پاکستان را شکل می دهد.

جی‌اف-۱۷ از زمان معرفی خود چندین بار ارتقا یافته است. جدیدترین نسخه از این هواپیما یعنی بلاک ۳ (Block III) در اواخر سال ۲۰۱۹ نخستین پرواز خود را انجام داده و بهبودهای قابل توجه از جمله یک جایگاه اضافی برای حمل سلاح، سامانه پرواز با سیم دیجیتالی و رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال را شاهد بوده است.

جی‌اف-۱۷ بلاک ۳ از سوی پاکستان به عنوان یک جت نسل ۴.۵ معرفی شده و نیروی هوایی این کشور خریداری حداقل ۵۰ فروند از این مدل را برنامه ریزی کرده است. این جت های جنگنده توانایی مسلح شدن به موشک های هوا به هوای پیشرفته چینی مانند پی‌ال-۱۰ (PL-10) را دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »