... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - 3:29 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

فرانس ۲۴: تحریم های کشورهای عضو اکوواس علیه نیجر، لغو شد

اکوواس گفته که این اقدام برای تجدید نظر حاکمان نظامی نیجر، جمهوری مالی و بورکینافاسو در خروج از این اتحادیه سیاسی و اقتصادی و ممانعت از تضعیف این بلوک حدودا ۵۰ ساله است.

سیاست شرق _ سران کشورهای اکوواس (مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) که پس از کودتا در نیجر تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور وضع کرده بودند، روز شنبه گفتند که این تحریم‌ها را لغو می کنند.

به نقل از فرانس ۲۴، سران کشورهای عضو اکوواس(ECOWAS) پس از نشستی که در ابوجا پایتخت نیجریه پشت درهای بسته برگزار شد، در بیانیه‌ای اعلام کردند که بر آن شده‌اند تا مرزها را بازگشایی کرده، تعلیق دارایی‌های دولت و بانک مرکزی نیجر را پایان داده و تراکنش‌های مالی را با این کشور دوباره شروع کنند.

عمر تورای رئیس کمیسیون اکوواس اعلام کرد که برخی تحریم‌های هدفمند و سیاسی علیه نیجر ادامه خواهد یافت اما اشاره‌ای به جزئیات نکرد.

اکوواس گفته که این اقدام برای تجدید نظر حاکمان نظامی نیجر، جمهوری مالی و بورکینافاسو در خروج از این اتحادیه سیاسی و اقتصادی و ممانعت از تضعیف این بلوک حدودا ۵۰ ساله است.

بولا پینوبو رئیس اکوواس پیشتر گفته بود که این بلوک برای ترغیب حاکمان نظامی این کشورها به منظور بازگرداندن قدرت به حاکمان غیرنظامی باید راهبرد دیگری اتخاذ کند تا آنها اکوواس را «دشمن خود تلقی نکنند.»

نشست سران بلوک اقتصادی منطقه‌ای ۱۵ کشور موسوم به ECOWAS در ابوجا، پایتخت نیجریه، در زمان حساسی برگزار می‌شود که آینده این بلوک ۴۹ ساله در خطر است زیرا با فروپاشی احتمالی و افزایش اخیر کودتاها ناشی از نارضایتی، دست و پنجه نرم می‌کند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »