... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 11:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بن فرحان: وحدت سرنوشت و فصل مشترک‌ها، عامل همگرایی کشورهای منطقه هستند

بن فرحان: وحدت سرنوشت و فصل مشترک‌ها، عامل همگرایی کشورهای منطقه هستند که تشریک مساعی به منظور ایجاد الگویی از رفاه و ثبات برای برخورداری ملت‌های منطقه را ضرورت می‌بخشد.

سیاست شرق _ فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز جمعه ۱۹ اسفند، با بیان این که از‌سرگیری مناسبات با ایران بر دیدگاه پادشاهی سعودی مبتنی بر اساس «اولویت‌دادن به گفت‌وگو » استوار است، خاطرنشان کرد که، وحدت سرنوشت و فصل مشترک‌ها، عامل همگرایی کشورهای منطقه هستند که تشریک مساعی به منظور ایجاد الگویی از رفاه و ثبات برای برخورداری ملت‌های منطقه را ضرورت می‌بخشد.

بن فرحان در «توئیتر» نوشت که توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان پادشاهی عربی سعودی و ایران، از دیدگاه سعودی و اولویت دادن آن به راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگو و عزم جدی ریاض برای پیشبرد این دیدگاه در منطقه سرچشمه می‌گیرد.

وزیر خارجه سعودی افزود که وحدت سرنوشت و فصل مشترک‌ها، عامل همگرایی کشورهای منطقه هستند که تشریک مساعی به منظور ایجاد الگویی از رفاه و ثبات برای برخورداری ملت‌های منطقه را ضرورت می‌بخشد.

از سویی مساعد العیبان، وزیر مشاور و مشاور امنیت ملی پادشاهی سعودی با اعلام استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد و رئیس هیئت وزیران سعودی از ابتکار شایسته شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین ، در راستای توسعه مناسبات سعودی و ایران، تاکید کرد که این توافق با رویکرد ثابت و دیرباز ریاض برای پیشبرد امنیت و ثبات در منطقه و تداوم اصل گفت‌و گو و دیپلماسی برای حل اختلافات، همسو است.

العیبان، با قدردانی از عراق و سلطنت نشین عمان به‌دلیل تلاش‌های این کشورها‌ برای موفقیت نوبت‌های پیشین گفت‌وگوهای میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران افزود که در جریان این مذاکرات عمیق، علل بروز اختلافات و راهکارهای برون‌رفت از آن، با حمایت رهبران سعودی، ایران و چین مورد بررسی قرار گرفت.

تاکید شمخانی بر تقویت مناسبات با سعودی

از دیگر سو، علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز جمعه تاکید کرد که تقویت مناسبات با سعودی، ثبات بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
شمخانی همچنین برای از‌سرگیری روابط دیپلماتیک کشورش با سعودی ابراز امیدواری کرد.

به گفته دبیر شورای امنیت ملی ایران، گفت‌وگوها با سعودی در فضایی صریح، شفاف و سازنده صورت گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که از‌سرگیری روابط با سعودی، ظرفیت‌های بزرگی را برای منطقه فراهم می‌کند.

به گفته امیرعبداللهیان، سیاست حفظ امنیت همسایگان، موضوعی محوری است و در این راستا گام‌های دیپلماتیک بیشتری در سطح منطقه برداشته خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »