... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 0:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا: مذاکره کنندگان در پاریس، درباره اصول آتش بس در غزه و تبادل اسرا، به تفاهم رسیدند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت امیدوار است پس از پیشرفت در مذاکرات آخر هفته، «توافق قطعی و نهایی» درباره آتش‌بس موقت غزه و آزادی اسرا «در روزهای آینده» حاصل شود.

سیاست شرق _ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا می گوید که مذاکره کنندگان در پاریس درباره اصول توافق، به تفاهم رسیدند، اما هنوز برای حصول توافق به گفتگوهای غیرمستقیم با حماس نیاز است.

به نقل از فاینشنال تایمز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت امیدوار است پس از پیشرفت در مذاکرات آخر هفته، «توافق قطعی و نهایی» درباره آتش‌بس موقت غزه و آزادی اسرا «در روزهای آینده» حاصل شود.

اظهارات سالیوان در مصاحبه با سی ان ان در حالی بیان شد که روزنامه های اسرائیلی گزارش دادند که کابینه جنگ این کشور طرح کلی یک توافق را تصویب کرده است.

میانجی‌ها قبلاً امیدوار بودند که به موفقیت نزدیک شده باشند، ولی مذاکرات به دلیل شکاف‌های گسترده بین مواضع حماس و اسرائیل متوقف شده بود.

سالیوان گفت که مذاکره کنندگان ایالات متحده، اسرائیل، مصر و قطر در جریان مذاکرات در پاریس به “تفاهم” در مورد “طرح های اساسی” یک توافق رسیده اند، اگرچه جزئیات هنوز نیاز به کار دارد.

یک منبع آگاه به مذاکرات در این رابطه گفت که پیشرفت هایی در پایتخت فرانسه حاصل شده است و یک تیم فنی اسرائیلی قرار است در دوحه در مورد این پیشنهاد گفتگو کنند.

این فرد افزود: حماس در حال بررسی چارچوب پاریس است.

سالیوان گفت که مذاکرات غیرمستقیم مصر و قطر با حماس هنوز برای حصول توافق مورد نیاز است، اما پیشنهاد کرد که مذاکرات به زودی تکمیل شود.

وی گفت: امیدواریم در روزهای آینده بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که واقعاً توافق قطعی و نهایی در مورد این موضوع وجود داشته باشد، اما باید منتظر ماند و دید.

روزنامه‌های محلی عبری گزارش دادند کابینه جنگ اسرائیل، یک طرح کلی توافق را تصویب کرده است،اما به منابع خود اشاره نکردند و دولت اسرائیل علناً در این مورد اظهار نظر نکرده است.

قرار است، بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی و خارجی در نزد حماس با صدها فلسطینی که در زندان های اسرائیل نگهداری می شدند، مبادله شوند.

روزنامه‌های اسرائیلی گزارش دادند که پیشنهاد فعلی حماس، آزادی تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها به ازای هر گروگان، از جمله برخی از محکومان در محاکمه‌های دادگاههای نظامی اسرائیل است.

مذاکرات قبلی بر سر درخواست حماس مبنی بر پذیرش آتش بس کامل و خروج نیروها از منطقه محاصره شده غزه توسط اسرائیل، به بن بست خورده است و نتانیاهو آن را رد کرده است.

هرگونه مبادله همچنین تحت پوشش آتش بسی که در ماه مبارک رمضان که از حدود ۱۰ مارس آغاز می شود و با افزایش کمک های بشردوستانه به غزه همراه خواهد بود، انجام خواهد شد. انتظار می رود توافق برای توقف درگیری چند هفته طول بکشد.

این گفتگوها در حالی برگزار شد که اسرائیل در حال آماده شدن برای آغاز یک حمله جدید در رفح، شهری در نزدیکی مرز این منطقه با مصر است. چشم انداز حمله به رفح نگرانی از آسیب ویرانگر بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی را افزایش داده است، مسئله ای که با مخالفت کشورهای مختلف جهان مواجه شده است.

نتانیاهو به سی‌بی‌اس گفت که به بیش از ۱.۵ میلیون فلسطینی که در جنوب غزه پناه گرفته‌اند، می توانند به سمت شمال نوار غزه حرکت کنند، منطقه ای که بیشتر آن قبلاً توسط حملات هوایی و زمینی اسرائیل ویران شده است.

سازمان‌های امدادی به دلیل بی‌قانونی و حملات نظامی اسرائیل، کمک‌های بشردوستانه در بخش شمالی غزه را کنار گذاشته‌اند . نتانیاهو گفت: «جا برای رفتن آنها به شمال رفح به مکانی که ما قبلاً جنگ را در آن به پایان رسانده‌ایم وجود دارد».

سالیوان گفت که درباره گزارش‌های طرحی برای غزه پس از جنگ، که هفته گذشته توسط اسرائیل تصویب شد، «نگرانی‌هایی» وجود دارد که می‌تواند یک منطقه حائل بین اسرائیل و غزه ایجاد کند و کنترل اسرائیل بر این نوار را تشدید کند.

مقامات آمریکایی و اروپایی، از راه حل دو دولتی در فلسطین اشغالی حمایت می کنند و با هرگونه کوچک شدن قلمرو غزه و کنترل نامحدود اسرائیل بر این سرزمین مخالف است.

سالیوان گفت که مقامات اسرائیلی طرح پس از جنگ خود را برای او ارسال نکرده اند.

او گفت: «ما به طور علنی و خصوصی به تفصیل توضیح داده‌ایم که در آن قرار داریم و من مشتاقانه منتظرم که مستقیم‌تر از دولت اسرائیل بشنوم که اهداف آنها چیست.» “از آنچه در گزارش دیده ام، نگرانی هایی دارم.”

پس از حمله حماس در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ توسط حماس اسیر و به غزه منتقل شدند، تهاجم اسرائیل به غزه آغاز شد و به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، این جنگ، جان دست کم ۲۹۵۰۰ فلسطینی را گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »