... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 8:48 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

السودانی: ما همچنان، برای تقویت روابط با ایران اصرار داریم

السودانی: برخی از جریان ها، برای وارونه نشان دادن واقعیت‌ها تلاش می‌کنند که متأسفانه در برخی موضوعات موفق شدند، و طرح‌هایی نیز وجود دارد که هدف آن تخریب روابط دو کشور است.

سیاست شرق _ جمعی از نخبگان، تحلیلگران و مدیران مراکز مطالعاتی ایران در امور عراق و منطقه، میهمان محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق بودند.

در این نشست که در دفتر نخست‌وزیری عراق برگزار شد، جمعی از تحلیلگران و پژوهشگران امور عراق و منطقه به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پرسش‌های خود درباره مهم‌ترین تحولات عراق و رویدادهای آن در ارتباط با منطقه و ایران پرداختند.

توافقنامه امنیتی تهران و بغداد و نیز نقش میانجی‌گری عراق در ایجاد ثبات و استقلال منطقه‌ای و حل چالش‌های مربوط به جهان اسلام، به ویژه موضوع غزه و نیز لزوم تقویت روابط تجاری و اقتصادی به موازات تقویت روابط سیاسی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی دو طرف بررسی شد.

نخست‌وزیر عراق در آغاز این جلسه با تاکید بر لزوم تقویت و ادامه ارتباط با نخبگان رسانه‌ای و مراکز تحقیقاتی گفت که این ابتکار برای نخستین بار انجام می‌شود و این گونه دیدارها بر تصمیم سازان دو طرف تاثیر خواهد گذاشت.

محمد شیاع السودانی ادامه داد: برخی از جریانها برای وارونه نشان دادن واقعیت‌ها تلاش می‌کنند که متأسفانه در برخی موضوعات موفق شدند، و طرح‌هایی نیز وجود دارد که هدف آن تخریب روابط دو کشور است.

وی ادامه داد که اشتراکات بین دو کشور به ویژه روابط اجتماعی بسیار زیاد است و بین دو کشور منافع اقتصادی زیادی وجود دارد که باعث می‌شود دو طرف در یک جبهه قرار گیرند و این همان چیزی است که باعث می‌شود طرف دیگر ما را مورد هدف قرار دهد.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی همواره از فرایند سیاسی در عراق قبل و بعد از سال ۲۰۰۳ حمایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهر بغداد بعد از ٢٠٠٣ روزانه شاهد بین ۲۲ تا ۲۷ خودروی بمب گذاری بوده، ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی حمایت وسیع خود را از نظام سیاسی عراق پیوسته ادامه داده است.

نخست‌وزیر عراق همچنین با اشاره به مواضع اصولی دو کشور گفت: تصویر دو شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس بزرگترین تصویری است که بیانگر روابط بین دو کشور است.

محمد شیاع السودانی گفت: برخی برای تخریب روابط دو کشور تلاش می‌کنند که البته این تلاش‌ها به شکست انجامید.

وی ادامه داد که روش گفت‌وگو و ارتباط بهترین راه حل چالش‌ها و مشکلات است.

نخست‌وزیر عراق گفت: نباید نقش ایران را در حمایت از عراق و جنگ با داعش تروریسم فراموش کنیم.

وی درباره چالش‌های امنیتی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران گفت: مشکل اصلی اینجا بود که در دولت‌های پیشین هماهنگی های امنیتی بین تهران و اقلیم کردستان بود که به دور از دولت مرکزی در بغداد بود و موفق به حل مشکلات و چالش‌های امنیتی نشده بود.

السودانی همچنین افزود که مشکلات امنیتی در مرزها به دلیل وجود گروهای مسلح ایجاد شده بود و به دلیل اینکه دولت مرکزی عراق در این بخش نفوذ نداشت و شاهد استقرار پادگان‌ها بودیم و یکی از اشتباهات کمیته مشترک بین ایران و اقلیم کردستان این بود که دولت مرکزی عراق به عنوان یک بخش مهم در کمیته مشترک کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: دولت فعلی پس از رسیدن به قدرت وارد این پرونده شد و به همین دلیل توانست به تعهدات خود در چار چوب توافق‌نامه امنیتی جامه عمل بپوشاند که در همین زمینه مبلغ ۶ میلیون دلار به منظور تامین امنیت مرزی و ایجاد پست‌های بازرسی و انتظامی در منطقه مشترک بین دو کشور اختصاص داد.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به اقدامات انجام شده درباره اجرایی کردن تفاهم‌نامه امنیتی تهران بغداد و همچنین درخواست برای حضور هیئت ایرانی به منظور راستی آزمایی این اقدامات گفت که ما همچنان برای تقویت روابط دو کشور اصرار داریم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »