... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 0:18 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به حادثه درمانگاه وقفی “قرآن و عترت” در قم

سیاست شرق _ فیلم عکس گرفتن یک روحانی از یک زن به دلیل پوشش وی، در حالی که مشغول شیر دادن به کودکش بود و درگیری لفظی آنها،در شبکه های مجازی، بازخوردهای متفاوتی داشته و بحث‌های متفاوتی را نیز شکل داده است.

به نقل از تابناک، سکینه پاد، دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به فیلم منتشر شده از درمانگاه قرآن و عترت قم، که پس از عکس گرفتن یک روحانی از یک زن که با بچه‌اش برای درمان آمده و تنشی که شکل می‌گیرد، واکنش نشان داد و گفت: «این روحانی اگر می‌خواهد امر به معروف کند چرا عکس می‌گیرد؟» او ضمن نقد رفتار هر دو طرف ماجرا، تاکید کرد امر معروف و نهی از منکر باید به دور از خشونت انجام شد. وی وضعیت روحی این مادر را که در حال شیردادن به کودک خود بود، قابل درک دانست، ولی در عین حال، خواهان گفتگوهای بیشتر در این رابطه شد.

وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نیز، به حادثه درمانگاه قم واکنش نشان داد.

بنابر آنچه ایلنا روایت کرده است، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با اشاره به حادثه درمانگاه قم نوشت:

روحانیت شیعه ملجاء و پناه مردم بوده نه مخبر و عکاس! بیش از هزار سال با مهر و اخلاق ترویج دین خدا میکرده نه با تهدید! این مقابله با بی‌حجابی است یا تخریب وجهه دین و علمای بزرگوار دین؟ شما که مثلا از اهداف دشمن آگاهید و مکررا به آن استناد و اشاره می کنید، چرا هر روز بهانه می دهید؟

به نقل از رکنا، غریب، دادستان عمومی و انقلاب استان قم نیز، درخصوص انتشار کلیپ منتشره از یک درمانگاه در قم اظهار داشت: ملت ایران در طول تاریخ خداپرست بوده و ۱۴۰۰ سال است در سایه فرهنگ اسلام زندگی می‌کند و به شدت پایبند به احکام و ناهنجاری‌های دین اسلام است و حتی غیرمسلمان‌ها هم در ایران در طول تاریخ به فرهنگ اسلامی ملت ایران احترام می‌گذارند و هیچگاه تظاهر به ضدیت با فرهنگ مردم مسلمان نکردند؛ لذا مردم انتظار دارند معدود افرادی که بعضاً فرهنگ اسلامی را مراعات نمی‌کنند از این غفلت خارج شوند.

به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قم، وی افزود: در ارتباط با کلیپی که پخش شده به محض اطلاع دادستانی قم دستورات لازم را نسبت به شناسایی اخلالگران در نظم، سایر زوایای قضیه و همچنین شناسایی عناصری که تصویر را به رسانه‌های معاند منتقل کردند، صادر کرده است.

دادستان عمومی و‌انقلاب قم در عین حال تاکید کرد: ما از آمرین به معروف که شرایط و مراتب آن را مراعات کرده باشند با جدیت حمایت می‌کنیم و در هر صورت به این موضوع قاطعانه، عادلانه و با سرعت رسیدگی می‌کنیم.

سید عباس صالحی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، در واکنش به حادثه در درمانگاه قم، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‏نهایت تکلیف امربه معروف، با فرض احراز تمامی شرایط، به تعبیر رهبر انقلاب « بگو و رد شو» است و نه این که عکس و فیلم بگیر و خبرچین شو!! مردم را از دین و روحانیت منزجر نکنیم.

دکتر امید سلیمی بنی،حقوقدان، در این رابطه می گوید: چند وضعیت مجرمانه به صورت واضح در فیلم منتشر شده، به چشم می‌خورد. به این ترتیب چند اتهام را می‌توان به اشخاص حاضر در فیلم منتسب کرد. وضعیت مجرمانه از این بابت بیان می‌شود که جرمی هنوز اثبات نشده و ظاهرا پرونده‌ای تشکیل شده و دادسرای عمومی و انقلاب قم در حال تحقیق است. به نظر می‌رسد وضعیت مجرمانه اول، مربوط به تصویربرداری از زنی است که طفل را ظاهرا در آغوش دارد و در گوشه‌ای نشسته، این وضعیت را می‌توان مصداق ماده ۶۱۹ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی دانست که مزاحمت برای اطفال و زنان و توهین با ارتکاب حرکات خلاف شئون و حیثیت آنها را جرم انگاری کرده و برای آن حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق، کیفر تعیین کرده است.

وی همچنین گفت: طبیعی است در شرایطی که این زن تحت فشار قرار دارد، تشخیص «حقوقی» بر اعمالش حاکم نباشد. البته توهین‌های کلامی وی به فرد روحانی تصویربردار هم مصداق جرم توهین است و مصداق ماده ۶۰۸ قانون مورد اشاره تلقی می‌شود. این جرم مستوجب جزای نقدی است ولی با توجه به اینکه عمل تحریک آمیز و مجرمانه فرد روحانی باعث فحاشی زنان حاضر در صحنه شده، می تواند برای قاضی، مصداق بند پ ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی باشد که در آن، «اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم» باعث تخفیف در مجازات می‌شود. فرضا اگر زن مرتکب فحاشی بگوید اعتراض و فحاشی به خاطر تصویربرداری از من زمانی بود که نوزادم را در آغوش داشتم و روسری از سرم افتاده بود، نوعا قاضی می تواند بپذیرد که زن برای دفاع از شرافت خود، فحاشی کرده تا بتواند تصویری که آن روحانی از او گرفته را از گوشی موبایل وی، خارج کرده و از بین ببرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »