... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 8:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

درخواست پادشاه عربستان سعودی از ایران

پادشاه سعودی: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تضمین عاری بودن خاورمیانه از این سلاحها تشدید کند.

سیاست شرق _ ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی می گوید: ما از ایران می‌خواهیم که فورا به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری کامل داشته باشد.

به نقل از شبکه العربیه عربستان سعودی، ملک سلمان در پیامی برای هشتمین دوره مجلس شورای سعودی، تاکید کرد که سعودی مبانی صلح، ثبات و دستیابی به عدالت را تحکیم کرده است

پادشاه عربستان سعودی در جدیدترین اظهارات خود، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

پادشاه سعودی افزود: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و تضمین عاری بودن خاورمیانه از این سلاحها تشدید کند.

ملک سلمان در ادامه سیاست این کشور نسبت به برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: ما از ایران می‌خواهیم که فورا به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

«ملک سلمان عبدالعزیز» پادشاه سعودی در اظهاراتی به مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی واکنش نشان داد.

وی درباره بازار انرژی جهانی گفت: ریاض در چارچوب استراتژی نفتی خود سخت تلاش می‌کند تا از ثبات و تعادل در بازار جهانی نفت حمایت کند. 

این موضع ملک سلمان احتمالا واکنشی است به تنشهای اخیر میان آمریکا و عربستان سعودی در زمینه تصمیم اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه ای تولید نفت که از حمایت کامل ریاض برخوردار بود.

هفته گذشته بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن»  رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.(بیشتر بخوانید)

ملک سلمان در بخش دیگری از اظهارات خود از صلح و ثبات در عراق حمایت کرد و گفت: امنیت و ثبات عراق رکن اساسی امنیت و ثبات منطقه است.

وی با اشاره به بحرانهای جهانی همچنین حمایت کشورش را از تلاش‌های بین المللی با هدف یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران اوکراین اعلام کرد.

ملک سلمان در بخش دیگری از پیام خود ضمن پرداختن به مسائل و بحران‌های منطقه‌ای، در ارتباط با بحران یمن ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس سازمان ملل در این کشور به پایان بحران و راه حل سیاسی بیانجامد.

او خاطرنشان کرد که کمک‌های سعودی در زمینه امنیت غذایی و کشاورزی بالغ بر حدود ۲.۸ میلیارد ریال شده است.

او در رابطه با لبنان بر لزوم گسترش اختیارات دولت در تمامی نقاط این کشور به منظور کنترل امنیت و مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم تاکید ورزید.

پادشاه سعودی در ادامه پیام خود ضمن پرداختن به موضوع سوریه، ضرورت پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت در راستای حمایت از حاکمیت، ثبات و هویت عربی این کشور را خاطرنشان ساخت.

ملک سلمان در مورد موضوع لیبی نیز بر حمایت ریاض از آتش‌بس کامل و لزوم خروج فوری نیروهای بیگانه و عوامل مزدور از این کشور تاکید ورزید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »