... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - 7:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را تصویب کرد

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

سیاست شرق _ شورای امنیت سازمان ملل، برای اولین بار، به قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه شده بود، رأی مثبت داد.

 به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌ها شده است.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

نماینده موزامبیک در آغاز نشست امروز شورای امنیت گفت: «ما این پیش‌نویس قطعنامه را از طرف تمام اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه کرده‌ایم. پیش نویس ما خواستار آتش‌بس فوری در طول ماه رمضان که منجر به توقف دائمی آن می‌شود». 

او همچنین گفت: «این پیش‌نویس با هدف پایان دادن به اوضاع فاجعه‌بار غزه ارائه شده است و تشدید تنش در غزه و اوضاع فاجعه‌بار آن تهدید آشکاری علیه صلح و امنیت بین‌المللی است».

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت به هر قطعنامه‌ای که عبارت «آتش‌بس دائمی» در آن درج شده باشد، رأی مثبت خواهد داد.

با این حال و با مخالفت آمریکا، شورای امنیت در درج عبارت «آتش‌بس دائمی» در قطعنامه ناکام ماند.

قطعنامه مصوب درباره آتش بس در غزه چه می گوید؟ 

شورای امنیت ۱۵ عضوی خواستار آتش‌بس فوری بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در غزه و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

 این قطعنامه همچنین خواسته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.

این قطعنامه آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها می شود.

 این قطعنامه از  طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.

این رای در بحبوحه درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری چند ماهه انجام شد، زیرا نیروهای اسرائیلی غزه را با یکی از مخرب‌ترین روش های جنگی تخریب و شرایط بشردوستانه در نوار محاصره شده به سطوح بحرانی رسیده است .

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از ۹۰ درصد از ۲.۳ میلیون نفر ساکن غزه آواره شده اند و شرایط تحت محاصره و بمباران کامل اسرائیل غزه را به آستانه قحطی رسانده است.

بیش از ۳۲۰۰۰ فلسطینی از ۷ اکتبر تاکنون کشته شده اند که اکثر آنها زنان و کودکان هستند، در حالی که جمعیت باقی مانده در حال تجربه گرسنگی فاجعه بار هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »