... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - 6:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نشست کمیته اضطراری اتحادیه بین المجالس، صحنه رویارویی حامیان فلسطین و اسرائیل

در جریان سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی که با اعتراض حضار همراه بود، نمایندگان بسیاری از کشورها از جمله ایران ، اندونزی، مالزی، اردن، الجزایر و... سالن را ترک کردند.

سیاست شرق _ یکصد و چهل و هشتمین نشست کمیته اضطراری اتحادیه بین المجالس (IPU) در ژنو، امروز دوشنبه، ۶ فروردین ۱۴٠۳ (۲۵ مارس ۲٠۲۴) ، به صحنه درگیری حامیان فلسطین و رژیم اسرائیل بدل شد.

آفریقای جنوبی، رژیم اسراییل، اندونزی، آرژانتین، کنگو و دانمارک سه دقیقه فرصت داشتند تا درباره لزوم قرار دادن درخواست خود در دستور کار کمیته اضطراری صحبت کنند.

سخنرانی نماینده آفریقای جنوبی که با تشویق مستمر حضار همراه بود، وضعیت وخیم انسانی غزه را که در نتیجه محاصره و حملات ارتش اسرائیل رخ داده است و لزوم توجه به این موضوع را مطرح کرد.

در جریان سخنرانی نماینده اسراییل که با اعتراض حضار همراه بود، نمایندگان بسیاری از کشورها از جمله ایران ، اندونزی، مالزی، اردن، الجزایر و… سالن را ترک کردند.

در نتیجه رویارویی حامیان فلسطین و اسراییل در این اجلاس و اعتراض نمایندگان کشورهای حاضر، نماینده اسرائیل مجبور شد، درخواست خود را پس بگیرد.

هیئت ایرانی نیز، به ریاست مجتبی رضاخواه، رای نوزده گانه خود را به نفع آفریقای جنوبی اعلام کرد.

در پایان، اگرچه ماده آفریقای جنوبی با ۹۰۴ رای بیشترین رای را به خود اختصاص داد، اما به دلیل عدم کسب دو سوم آرا، هیچ یک از پیشنهادهای کشورها به عنوان یک مورد ضروری کمیته، واجد شرایط بررسی شناخته نشدند.

بر اساس این گزارش یکصد و چهل و هشتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی ، از روز شنبه چهار فروردین ۱۴۰۳ در ژنو آغاز به کارکرده است.

اتحادیه بین المجالس جهانی، به عنوان بزرگترین نهاد پارلمانی با بیش از ۱۸۰ عضو از پارلمانهای جهان از سال ۱۸۸۹ میلادی تأسیس شد.این دوره از نشست مجمع با شعار «دیپلماسی پارلمانی، ایجاد پلی برای صلح و تفاهم» از تاریخ ۴ تا ۸ فرورین ۱۴۰۲ در ژنو برگزار شده است.

مقرر گردیده است که مجمع، قطعنامه هایی را در  مورد موضوعات اضطراری و  موضوعی که کمیته صلح و امنیت  بین الملل با عنوان  «توجه به آثار  اجتماعی و انسانی  سامانه های تسلیحاتی خودکار و هوش مصنوعی »و موضوع دیگر در کمیته توسعه پایدار  با عنوان  «مشارکت در زمینه اقدام اقلیمی : توسعه دسترسی به  انرژی پاک و مقرون به صرفه  و تضمین  نوآوری، مسئولیت پذیری و برابری» بررسی و تصویب کند.

گفتنی است؛ هیأتی نمایندگی ایران از مجلس شورای اسلامی به ریاست «مجتبی رضا خواه» و با حضور «عباس گلرو»،«الهام آزاد»،«احمد نادری»،«مجتبی یوسفی» و «رحیم زارع» در این اجلاس شرکت کرده و در کمیته های تخصصی چهار گانه اعم از مجمع نمایندگان، سمینار نمایندگان زن، صلح و امنیت بین المللی، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه پایدار و امور سازمان ملل مشارکت می‌کنند.

در روز آغازین این اجلاس، نشست های پارلمان‌های کشورهای اسلامی و مجمع مجالس آسیایی برگزار شد و هیأت ایرانی در این نشست ها بر ضرورت همصدایی مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی علیه جنایات ارتش اسراییل در فلسطین اشغالی تأکید کردند.

منبع: تارنمای اتحادیه بین المجالس و ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »