... امروز: یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 10:55 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ها به حمله زمینی اسرائیل به گذرگاه رفح

وزیرخارجه آلمان: یک میلیون نفر نمی‌توانند در هوا دود شوند. آنها باید محافظت شوند و به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. برای رسیدن به این هدف، باید به فوریت بازگشایی کرد.

سیاست شرق _ فراخوان اسرائیل برای تخلیه رفح و آغاز حملات آن، انتقادهای تندی را از سوی سازمان ملل و کشورهای مختلف برانگیخته است.

چین و فرانسه حمله نظامی اسرائیل به گذرگاه رفح در جنوب نوار غزه را محکوم کردند و در حالی که آمریکا اعلام کرد موضع خود را در قبال این عملیات، به تل آویو اطلاع داده است.

در همین رابطه، سازمان‌های بشردوستانه سازمان ملل پیشروی اسرائیل در رفح را محکوم کردند. از جمعیت غیرنظامی در مناطق معینی در رفح خواسته شده که تخلیه کنند، اما هیچ مسیر امنی به سمت شمال وجود ندارد و هیچ پناهگاه امنی با تأسیسات بهداشتی و مواد غذایی کافی وجود ندارد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت که این موارد جزو الزامات اساسی برای تخلیه هستند. اگر این موارد رعایت نشوند، این به معنای جابجایی اجباری است که می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

او گفت که “نشانه‌های قوی” وجود دارد که عملیات نظامی به گونه ای انجام می‌شود که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

هشدار اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز، از نخست وزیر اسرائیل خواست تا از این تهاجم صرف‌نظر کند. دولت آلمان نیز نسبت به یک “فاجعه با اعلام قبلی” هشدار داد.

اتحادیه اروپا تخلیه بخش شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه به دستور اسرائیل را محکوم کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام‌رسان ایکس (توییتر سابق) نوشت که با فراخوان ارتش می‌توان “بدترین وضعیت را پیش‌بینی کرد: جنگ و قحطی بیشتر”. و این “غیرقابل قبول است”. اسرائیل باید از حمله زمینی انصراف جوید. اتحادیه اروپا نیز باید همراه با جامعه بین‌الملل، برای جلوگیری از چنین سناریویی اقدام کند.

بربوک به اسرائیل درباره حمله به رفح هشدار داد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز به اسرائیل نسبت به حمله گسترده به شهر رفح در نوار غزه هشدار داد. این سیاستمدار حزب سبزها در پلتفرم ایکس (توییتر سابق) نوشت: «یک میلیون نفر نمی‌توانند در هوا دود شوند. آنها باید محافظت شوند و به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. برای رسیدن به این هدف، باید به فوریت گذرگاه‌های مرزی رفح و کرم شالوم را بازگشایی کرد.»

حمله اسرائیل

صبح روز سه شنبه ارتش اسرائیل پس از یک شب بمباران، با هدف قرار دادن اطراف گذرگاه و مناطق شرق شهر، اعلام کرد که کنترل کامل گذرگاه رفح را به دست گرفته و در حال انجام عملیات پاکسازی گسترده در این منطقه است. این درحالی بود که، حماس پبشنهاد آتش بس و مبادله اسرا را پذیرفته بود. 

سخنگوی دولت اسرائیل این حمله را توجیه کرد و گفت که ” هدف اصلی اسرائیل، نابودی جنبش حماس است ” و تاکید کرد که راه پایان دادن به درگیری این است که حماس سلاح های خود را زمین بگذارد و گروگان ها را بازگرداند.

از سوی دیگر، تشکیلات خودگردان فلسطین از آمریکا خواست تا برای جلوگیری از تهاجم مقامات اسرائیلی به رفح و آواره کردن شهروندان آن، فورا مداخله کند.

این تشکیلات تاکید کرد که اشغال گذرگاه رفح توسط اسرائیل و تهدید به جابجایی شهروندان از مراکز پناهگاه جنایت جنگی محسوب می شود.

گذرگاه رفح با مصر و گذرگاه کرم شالوم با اسرائیل، نقاط مهمی برای ورود غذا، دارو و سایر تدارکات هستند که جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه وابسته به آن است. به گزارش آسوشیتدپرس این دو گذرگاه دست‌کم در دو روز گذشته بسته بوده‌اند، اگرچه گذرگاه کوچکتر ارز (بیت حانون) بین اسرائیل و شمال غزه به کار خود ادامه می‌دهد.

حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی – بیش از نیمی از جمعیت غزه – در رفح و اطراف آن گیر افتاده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »