... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - 11:22 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
پس از درخواست عمران خان؛

پارلمان پاکستان بە دستور رئیس‌جمهور منحل شد

عمران خان پیشنهاد انحلال پارلمان را به رئیس‌جمهور داد و این پیشنهاد در مدت زمان کمی پذیرفتە شد.
عمران خان، نخست وزیر پاکستان

سیاست شرق _ دفتر ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد عارف علوی، رئیس جمهور این کشور، پیشنهاد نخست‌وزیر مبنی بر انحلال مجلس شورای ملی را پذیرفته است. انتظار می‌رود انتخابات پارلمانی در ٩٠ روز آینده برگزار شود.


به نقل از دویچه وله، امروز یک‌شنبه ١۴ فروردین (٣ آوریل) در حالی کە انتظار می‌رفت جلسه رای‌گیری برای عدم اعتماد بە نخست‌وزیر پاکستان برگزار شود، نایب‌رئیس پارلمان از برگزاری این جلسه خودداری کرد. بعد از آن عمران خان، نخست‌وزیر پیشنهاد انحلال پارلمان را به رئیس‌جمهور داد و این پیشنهاد در مدت زمان کمی پذیرفتە شد.
در چند روز گذشته اپوزیسیون پاکستان شماری از شرکای نخست‌وزیر را متقاعد کردند کە از ائتلاف با او خارج شوند. به این ترتیب عمران خان اکثریت پارلمانی را از دست داد.

در ادامه احزاب اپوزیسیون از فرصت استفاده کرده و خواستار رای عدم اعتماد به نخست وزیر شدند.

اما روز یک‌شنبه نایب رئیس پارلمان با استناد بە ماده ۵ قانون اساسی از برگزاری جلسه رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر خودداری کرد.

بر اساس ماده ۵ قانون اساسی پاکستان “وفاداری به دولت وظیفه اساسی هر شهروند است”.

به دنبال آن عمران خان فورا به رئیس جمهور پیشنهاد داد کە مجلس را منحل و دستور انتخابات زود هنگام صادر کند کە نهایتا این پیشنهاد پذیرفته شد.

عمران خان مدعی است به دلیل انتقاد از سیاست ایالات متحده و سایر تصمیمات سیاست خارجی که اتخاذ کرده است، آمریکا توطئه‌ای را برای برکناری او رهبری می‌کند.

زرداری رهبر بزرگترین گروه پارلمانی پاکستان گفتە به دادگاه عالی شکایت می‌کنیم
اپوزیسیون پاکستان این ادعاها را رد و آن را به سخرە گرفتەاست.
عمران خان در نخستین روزهای تهاجم روسیه به اوکراین، برای دیدار با ولادیمیر پوتین راهی مسکو شد. او قبلا از “جنگ علیه تروریسم” آمریکا انتقاد کرده بود.


فواد چودری، وزیر اطلاعات هم نسبت بە “عملیاتی برای تغییر رژیم توسط یک دولت خارجی” هشدار دادە است.
بیلاوال بوتو زرداری، رئیس حزب اپوزیسیون خلق پاکستان در به واکنش به پیشنهاد انحلال پارلمان در توییتی نوشت: «اپوزیسیون متحد است و پارلمان را ترک نمی‌کند. وکلای ما در راه دادگاه عالی هستند. ما از همه نهادها می‌خواهیم که از قانون اساسی پاکستان محافظت، حمایت، دفاع و آن را اجرا کنند.»
عمران خان کیست؟
عمران خان در آگوست سال ٢٠١٨ به عنوان نخست‌وزیر پاکستان سوگند یاد کرد. او پشتون‌تبار و بازیکن سابق کریکت است و جزو قهرمانان ملی پاکستان محسوب می‌شود.

 عمران خان با شعار مبارزه با فساد و اصلاح اقتصاد وارد کارزار انتخاباتی شد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند کە علی‌رغم افزایش تورم و بدهی‌های خارجی پاکستان او هنوز در میان تودەهای مردم محبوبیت دارد.
خان در اکتبر سال گذشته از امضای حکم انتصاب رئیس جدید سازمان اطلاعات پاکستان خودداری کرد. با این حال ارتش و سازمان اطلاعات و خود خان وجود هرگونه اختلافی را رد می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »