... امروز: یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 3:25 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
در واکنش به جنایات اسرائیل در نوار غزه

کلمبیا، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل، قطع کرد

کلمبیا نمی‌تواند با حفظ روابط دیپلماتیک با دولتی (رژیمی) که این گونه رفتار می‌کند و با چنین اتهام‌های جدی در مورد ارتکاب نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه مواجه است، شریک جرم باشد یا سکوت کند.
گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور چپگرای کلمبیا

سیاست شرق _ گوستاوو پترو، رئیس‌جمهوری کلمبیا، به پیروی از رویه دولت بولیوی ، از قطع روابط با اسرائیل خبر داد.

پترو با بیان اینکه «اگر فلسطین بمیرد، انسانیت هم می‌میرد»، در حالی به روابط خود پایان داد که تلاویو تا کنون یکی از بزرگ‌ترین شرکای بوگوتا از نظر امنیتی و همچنین در حوزه تجاری بوده است.

وزارت امور خارجه کلمبیا در بیانیه‌ای رسمی توضیح داد که موضع دولت متبوعش به هیچ عنوان نباید در راستای رویکرد یهودستیزی در نظر گرفته شود و مساله این است که «کلمبیا نمی‌تواند با حفظ روابط دیپلماتیک با دولتی (رژیمی) که این گونه رفتار می‌کند و با چنین اتهام‌های جدی در مورد ارتکاب نسل‌کشی، جنایت‌های جنگی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه مواجه است، شریک جرم باشد یا سکوت کند».

پیش از این، کشورهای بولیوی، کلمبیا و شیلی، سفرای خود را از تلاویو فراخوانده بودند.

چرا قطع روابط بوگوتا- تل‌آویو مهم است؟

روابط کلمبیا و اسرائیل که قدمت آن به ۷۰ سال قبل باز می‌گردد، به دنبال آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در انتقام از عملیات رزمندگان حماس موسوم به «طوفان الاقصی» رو به وخامت گذاشت. گوستاوو پترو بارها به قطع روابط با اسرائیل تهدید کرد و اقدامات اسرائیل در غزه را تا جایی زیر سوال برد که آن‌ها را با اقدامات آلمان نازی مقایسه کرد.

دولت کلمبیا در ماه فوریه و پس از جنایت نظامیان صهیونیست در هدف قرار دادن فلسطینی‌هایی که برای دریافت غذا تجمع کرده بودند، خرید سلاح از رژیم اسرائیل را متوقف کرد.

بنابراین به دنبال انتقادها، اعتراض‌ها و شکایت‌های مکرر رئیس‌جمهوری کلمبیا از نسل‌کشی رژیم اسرائیل علیه غزه، پایان دادن به روابط بوگوتا- تل‌آویو قابل پیش‌بینی بود.

قطع روابط با رژیم صهیونیستی از سوی دولت فعلی کلمبیا، نخستین دولت چپگرا در تاریخ این کشور، نشان‌دهنده چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های دولت‌های قبلی است که کلمبیا را به عنوان متحد اصلی اسرائیل در منطقه آمریکای لاتین معرفی کرده بودند.

گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا، پیش از این، از جامعه بین‌الملل خواسته است که در صورت عدم پایبندی اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، برای برقراری آتش‌بس در غزه، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کند.

این موضوع خشم مقامات صهیونیستی را برانگیخت و باعث شد تل آویو سخنان رئیس جمهور کلمبیا را مورد انتقاد قرار دهد و به وی حمله کند.

کلمبیا دهمین تولیدکننده کاکائو در جهان است و رئیس جمهور چپگرای این کشور، تلاش دارد تولید آن را دو برابر کند تا کشاورزان، کمتر به سمت برگ مخدر کوکا تمایل پیدا کنند. علاوه بر این، ضمانت ۱.۵ میلیارد پزو برای ساخت مسکن روستایی برای کشاورزان کاکائو ایجاد نموده است؛ صندوق پس انداز ملی مبلغی را برای اطمینان از داشتن خانه برای همه کارگران فراهم می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »