... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 3:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اقدام دیپلماتیک بولیوی، کلمبیا و شیلی در فراخوان سفرا از تلاویو

وزیرخارجه بولیوی: بولیوی در رد و محکوم کردن تهاجم نظامی تهاجمی و نامتناسب اسرائیل در نوار غزه، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل گرفت.

سیاست شرق _ بولیوی، اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل، به دلیل حملات به نوار غزه قطع کرده است، این در حالی است که همسایگان این کشور، یعنی کلمبیا و شیلی نیز، سفیران خود را از تلاویو برای مشورت فراخواندند.

به نقل از رویترز، سه کشور آمریکای جنوبی حملات اسرائیل به غزه و کشته شدن شهروندان فلسطینی را محکوم کردند.

«فردی مامانی»، معاون وزیر امور خارجه بولیوی، روز سه شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بولیوی در رد و محکوم کردن تهاجم نظامی تهاجمی و نامتناسب اسرائیل در نوار غزه، تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل گرفت.

این سه کشور خواستار آتش‌بس شدند و بولیوی و شیلی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه فشار آورده و اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کردند.

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، که قبلا توئیتر نام داشت، این حملات را “قتل عام مردم فلسطین” خواند.

دیگر کشورهای آمریکای لاتین مانند مکزیک و برزیل نیز خواستار آتش بس شده اند.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل روز جمعه گفت: «آنچه که اکنون داریم، دیوانگی نخست وزیر اسرائیل است که می خواهد نوار غزه را از بین ببرد.»

بولیوی یکی از اولین کشورهایی است که روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل به خاطر جنگش در غزه ، قطع کرده بود.

بولیوی در سال ۲۰۰۹ و در زمان دولت اوو مورالس، رئیس جمهور چپگرا، در اعتراض به اقدامات اسرائیل در غزه، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد.

در سال ۲۰۲۰، دولت ژانین آنز، رئیس جمهور موقت جناح راست، روابط خود را از سر گرفت.

آرس رئیس جمهور بولیوی روز دوشنبه در شبکه های اجتماعی گفت: “ما جنایات جنگی انجام شده در غزه را رد می کنیم. ما از طرح های بین المللی برای تضمین کمک های بشردوستانه، مطابق با قوانین بین المللی حمایت می کنیم.”

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »