... امروز: جمعه - ۰۵ مرداد - ۱۴۰۳
پزشکی ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 0:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سرطان پروستات، با بزاق دهان قابل تشخیص شد

این تحقیق می تواند با ارائه یک جایگزین ارزان و با کاربرد آسان برای غربالگری این بیماری، به "برگرداندن روند سرطان پروستات" کمک کند.

سیاست شرق _ تحقیقات نشان می دهد که یک آزمایش«بزاق دهان» ساده در خانه، می تواند برای شناسایی مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات و نجات جان هزاران نفر استفاده شود.

یافته‌های اولیه ارائه‌شده در نشست سالانه انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) در شیکاگو نشان می‌دهد که دقیق‌تر از آزمایش خون استاندارد به‌عنوان یک ابزار ارزیابی اولیه برای این بیماری است که سالانه حدود ۱۲۰۰۰ قربانی در بریتانیا می‌گیرد.

محققان مؤسسه تحقیقات سرطان لندن و بنیاد رویال مارسدن NHS Trust گفتند: این تحقیق می تواند با ارائه یک جایگزین ارزان و با کاربرد آسان برای غربالگری این بیماری، به “برگرداندن روند سرطان پروستات” کمک کند.

آنها افزودند که این می تواند بسیاری دیگر را که در معرض خطر کمتری هستند از درمان های غیر ضروری و تهاجمی نجات دهد.

این کارآزمایی شامل ۶۱۴۲ مرد ۵۵ تا ۶۹ ساله بود که از جراحی‌های GP خود استخدام شده بودند – به نظر می‌رسید که آنها در سنی بودند که خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می‌یابد.

محققان امتیاز خطر چند ژنی خود را محاسبه کردند که بر اساس ۱۳۰ تغییر ژنتیکی در کد DNA مرتبط با سرطان پروستات است.

کسانی که بالاترین امتیاز خطر را داشتند – ۵۸۸ مرد که بسیاری از این گونه ها را حمل می کردند – برای غربالگری بیشتر دعوت شدند.

این تیم دریافتند که آزمایش بزاق، نتایج مثبت کاذب کمتری دارد و نسبت بیشتری از سرطان های تهاجمی را نسبت به آزمایش خون استاندارد که سطح پروتئینی به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را اندازه گیری می کند، کشف کردند.

پس از اسکن MRI و بیوپسی، ۴۰ درصد از مردان با نمرات بالا از آزمایش بزاق به سرطان پروستات تشخیص داده شدند.

پروفسور کریستین هلین، مدیر اجرایی ICR گفت: سرطان هایی که زود تشخیص داده می شوند، بسیار بیشتر قابل درمان هستند و با توجه به اینکه موارد سرطان پروستات تا سال ۲۰۴۰ دو برابر می شود، باید برنامه ای برای تشخیص زودهنگام بیماری داشته باشیم.

ما می دانیم که آزمایش فعلی PSA می تواند باعث شود مردان تحت درمان های غیرضروری قرار گیرند و نگران کننده تر، غیبت مردانی است که سرطان دارند. ما به یک آزمایش بهبود یافته برای غربالگری بیماری نیاز فوری داریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »