... امروز: شنبه - ۰۶ مرداد - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 8:51 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

در بحبوحه تنش با آمریکا، زیردریایی اتمی روسیه در راه کوبا

کوبا: زیردریایی اتمی کازان و سه کشتی دیگر نیروی دریایی روسیه، از جمله ناو موشکی آدمیرال گورشکوف، یک نفتکش و یک یدک کش نجات، از 12 تا 17 ژوئن(۲۳خرداد تا ۲۸ خرداد) در پایتخت کوبا پهلو می گیرند.نظ

سیاست شرق _مقامات کمونیستی کوبا اعلام کردند که در بحبوحه تنش های فزاینده با ایالات متحده بر سر جنگ اوکراین، یک زیردریایی اتمی روسیه – که حامل سلاح هسته ای نخواهد بود – هفته آینده از هاوانا بازدید خواهد کرد.

به نقل از گاردین، وزارت خارجه کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شناورهای روسیه از جمله زیردریایی هسته‌ای این کشور، هفته آینده به هاوانا خواهند رسید.

وزارت نیروهای مسلح انقلابی کوبا در بیانیه ای اعلام کرد، زیردریایی اتمی کازان و سه کشتی دیگر نیروی دریایی روسیه، از جمله ناو موشکی آدمیرال گورشکوف، یک نفتکش و یک یدک کش نجات، از ۱۲ تا ۱۷ ژوئن(۲۳خرداد تا ۲۸ خرداد) در پایتخت کوبا پهلو می گیرند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر در نشست با روسای خبرگزاری‌های بین‌المللی در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF)، گفت: مسکو در حال بررسی راه‌های واکنش نشان دادن به مساله ارسال تسلیحات به کی‌یف برای حمله به روسیه است.

به گفته پوتین، ارسال تسلیحات مشابه از سوی روسیه به مناطقی که از آنجا بتوان حملات شدیدی به تاسیسات غربی انجام داد، یکی از گزینه‌های امکان پذیر است.

این اعلامیه یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات آمریکایی گفتند واشنگتن کشتی‌های جنگی و هواپیماهای روسیه را که انتظار می‌رفت برای مانور نظامی وارد دریای کارائیب شوند، ردیابی کرده است. آنها گفتند که این رزمایش بخشی از واکنش گسترده روسیه به حمایت آمریکا از اوکراین خواهد بود.

به گفته یک مقام آمریکایی، مانورهای دریایی که به دلیل حمایت آمریکا از اوکراین تحریک شده است، احتمالاً شامل بازدید از بنادری در کوبا و ونزوئلا می شود.

از سوی دیگر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز درباره موضع رئیس جمهور این کشور، تاکید کرد: این تغییری بسیار بزرگ در سیاست خارجی ما است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فکر می‌کنند که حق دارند هرگونه سلاحی را به اوکراین بفرستند اما هیچ کشوری نباید همراه با روسیه باشد و به مسکو کمک کند.

در طول جنگ سرد، کوبا مشتری و متحدی مهم برای اتحاد جماهیر شوروی بود. استقرار سایت های موشکی اتمی شوروی در این جزیره باعث بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲م(۱۳۴۱ش) شد ، زمانی که واشنگتن و مسکو به جنگ اتمی نزدیک شده بودند، ولی با مصالحه پایان یافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »