... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 9:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست سران کشورهای تُرک در ازبکستان

برگزاری نهمین نشست «سازمان کشورهای تُرک» در سمرقند پایتخت ازبکستان، یکی از رویدادهای منطقه ای و در ادامه نفوذ بیش از پیش ترکیه در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است.

سیاست شرق _ نهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تُرک، در شهر تاریخی سمرقند، ازبکستان آغاز به کار کرد. این اجلاس به میزبانی شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان برگزاری شد.

به نقل از آناتولی، روسای جمهور و مقامات عالی رتبه ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، مجارستان و ترکمنستان در این نشست حضور دارند.

برگزاری نهمین نشست «سازمان کشورهای تُرک» در سمرقند پایتخت ازبکستان، یکی از رویدادهای منطقه ای و در ادامه نفوذ بیش از پیش ترکیه در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است.

در این نشست، رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدلت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، دو جایزه و نشان نیز دریافت کرد.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان و میزبان اجلاس مزبور، اردوغان را لایق دریافت «نشان عالی جهان تُرک» دانست و این نشان را به او تقدیم کرد.

میرضیایف اردوغان را به دلیل آن چه به عنوان «خدمات شایسته به جهان تُرک» می دانست، رئیس جمهور ترکیه را به دریافت این نشان مفتخر کرد.

نگاه به اخبار و حواشی نهمین نشست «سازمان کشورهای تُرک» در سمرقند و تحرکات ترکیه در تاسیس «خانه ترک» در نیویورک، می توان این واقعیت را دریافت که، نمایش قدرت رئیس جمهور ترکیه و نقشی است که ترکیه تلاش می کند در منطقه خاورمیانه، قفقاز و اوراسیا بازی کند.

به نقل از تسنیم، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در نشست سمرقند، گفت: «جهان تُرک از تاریخ سترگ غبطه‌برانگیز، اجداد و ثروت بی‌نظیر برخوردار بوده و آینده شگفت‌انگیزی در انتظار ماست. نشست ما در شهر باستانی سمرقند آغازگر مرحله رشد جدیدی در تاریخ جهان ترک خواهد بود. در دوره ریاست ازبکستان، سند چشم انداز جهان ترک ۲۰۴۰ و استراتژی ۵ ساله به طور موثر اجرا می شود. ما به این وسیله، اقتدار سازمان خود را در منطقه عظیمی با بیش از ۱۷۰ میلیون جمعیت نشان خواهیم داد» .

قدام جنجالی در این اجلاس

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز طی پیامی در توئیتر اعلام کرد: «جمهوری تُرک قبرس شمالی به‌ عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای تُرک پذیرفته شد».

جمهوری قبرس، یک کشور واحد و یک جزیره توریستی و راهبردی در شرق مدیترانه است که به طور رسمی، عضو اتحادیه اروپا است، اما در پنجاه سال گذشته، بخش شمالی این جزیره تحت استیلای قوای ترکیه قرار گرفته و نزدیک به یکصد هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس این کشور ، در آنجا حضور دارند.

ترکیه، اداره محلی بخش ترک نشین را به عنوان یک دولت مستقل می شناسد و آن را «جمهوری ترک قبرس شمالی» نام نهاده است. اما تاکنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نمی شناسد.

پیش تر، ابراهیم کالن سخنگوی اردوغان و رئیس مشاورین سیاست خارجی و امنیتی ملی ترکیه وعده داده بود که قبرس شمالی عضو ناظر سازمان کشورهای ترک خواهد شد.

چنین به نظر می رسد که دلیل روشن احتیاط سازمان کشورهای ترک در مورد عضویت قبرس شمالی، به این دلیل است که آنان از واکنش های احتمال غرب هراس دارند و در مورد به خطر افتادن منافع خود، احساس نگرانی می کنند.

با این حال، نفوذ هرچه بیشتر ترکیه که عضوی از ناتو می باشد، نمی تواند ملاخظات روسیه را تحریک نکند؛ مخصوصا اینکه روسیه نسبت به نزدیکی اعضای ناتو به مرزهای خود و مخصوصا کشورهای حاشیه جنوبی خود، حساسیت های امنیتی دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »