... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ دی ۱۴۰۱ - 3:30 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نتانیاهو: به رای سازمان ملل، متعهد نیستیم

درخواست رای دادگاه درباره اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، روز جمعه، در قطعنامه ای که در مجمع عمومی با 87 رای موافق به تصویب رسید، مطرح شد. اسرائیل، ایالات متحده و 24 عضو دیگر رای منفی دادند و 53 رای ممتنع دادند.

سیاست شرق _ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، روز شنبه، مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) خواسته بود درباره اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل را ،«نفرت انگیز» خواند.

به نقل از خبرگزاری «رویترز»، وی در پیامی ویدئویی گفت: «مردم یهود اشغالگر سرزمین خود و اورشلیم نیستند»

وی همچنین گفت: به رای سازمان ملل متحد، متعهد نخواهد بود.

نخست وزیر رژیم رژیم صهیونیستی افزود:«هیچ قطعنامه سازمان ملل نمی‌تواند این حقیقت تاریخی را مخدوش کند»

به گزارش سیاست شرق، مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو، روز جمعه، از دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) خواست تا درباره عواقب حقوقی اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، اظهار نظر کند.

رژیم صهیونیستی، مناطق کرانه باختری رود اردن، غزه و بیت المقدس شرقی را در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد. هرچند در سال ۲۰۰۵ از غزه خارج شد، اما همواره نبردهایی شدیدی بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان رخ داده است.

ICJ مستقر در لاهه که به عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می شود، عالی ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت ها رسیدگی می کند. احکام آن الزام آور است، اگرچه دیوان بین المللی دادگستری قدرتی برای اجرای آنها ندارد.

درخواست رای دادگاه درباره اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، روز جمعه، در قطعنامه ای که در مجمع عمومی با ۸۷ رای موافق به تصویب رسید، مطرح شد. اسرائیل، ایالات متحده و ۲۴ عضو دیگر رای منفی دادند و ۵۳ رای ممتنع دادند.

در همین رابطه، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در بیانیه ای گفت: “هیچ نهاد بین المللی نمی تواند تصمیم بگیرد که یهودیان در سرزمین خود “اشغالگر” هستند. هر تصمیمی از سوی یک نهاد قضایی که دستور خود را از سازمان ملل متحد که از نظر اخلاقی ورشکسته و سیاسی شده دریافت می کند، کاملاً نامشروع است.”

یایر لاپید، نخست‌وزیر سابق اسرائیل – که روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو جایگزین وی شد – ماه گذشته از رهبران جهان خواسته بود تا با این اقدام سازمان ملل مخالفت کنند، وی مدعی شد که ارجاع این موضوع به دادگاه “تنها به سود افراط‌گرایان است”.

از سوی دیگر، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد که این رای یک روز پس از سوگند یاد کردن دولت راستگرای تندرو اسرائیلی صورت گرفت که قول می دهد شهرک های یهودی نشین را گسترش دهد و سیاست های دیگری را که در داخل و خارج از کشور مورد انتقاد قرار می گیرد، دنبال کند.

منصور گفت: “ما اطمینان داریم که صرف نظر از رای امروز شما، اگر به حقوق بین الملل و صلح اعتقاد دارید، پس از ارائه نظر دیوان بین المللی دادگستری را تایید خواهید کرد و همین الان در مقابل این دولت اسرائیل ایستادگی خواهید کرد.”

مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین المللی دادگستری خواست تا در مورد پیامدهای حقوقی «اشغال، شهرک سازی و الحاق به اسرائیل… از جمله اقداماتی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، ویژگی و وضعیت شهر بیت المقدس و از زمان تصویب آن، از قوانین و اقدامات تبعیض آمیز مرتبط آن، نظر مشورتی بدهد. “

قطعنامه سازمان ملل همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که در مورد اینکه چگونه این سیاست‌ها و اقدامات «بر وضعیت حقوقی» تأثیر می‌گذارد و چه پیامدهای حقوقی از این وضعیت برای همه کشورها و سازمان ملل ایجاد می‌شود، راهنمایی کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری آخرین بار در سال ۲۰۰۴ درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان را مورد بررسی قرار داد، زمانی که حکم به غیرقانونی بودن دیوار جدایی اسرائیل داد. اسرائیل این حکم را رد کرد و دادگاه را به انگیزه سیاسی متهم کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »