... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - 12:07 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

درخواست سازمان ملل از طرف های درگیر در جنگ اوکراین

سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین خواسته است تا مساعدت‌های لازم را برای دسترسی امن به مناطق محاصره شده و تحت سکونت غیرنظامیان انجام دهند

سیاست شرق _ شرایط بحرانی حاکم بر غیرنظامیان در شهرهای اوکراین در حالی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده که مسکو و کی‌یف همچنان یکدیگر را به کارشکنی در ایجاد دالان‌های امن برای عملیات تخلیه و کمک‌رسانی متهم می‌کنند.

به نقل از یورونیوز، سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین خواسته است تا مساعدت‌های لازم را برای دسترسی امن به مناطق محاصره شده و تحت سکونت غیرنظامیان انجام دهند تا عملیات کمک‌رسانی در شرایط بهتری صورت گیرد.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه طی سخنانی در شورای امنیت تصریح کرد که برای امدادرسانی و ارائه کمک‌های بشردوستانه درمناطق نبرد باید هر چه سریعتر کریدورهای امن ایجاد شود.

وی در جریان این نشست اضطراری دو ساعته که با تنش‌های زیاد و بویژه با توهین‌های متقابل از سوی نمایندگان روسیه و اوکراین در سازمان ملل متحد همراه بود ضمن تاکید بر لزوم دسترسی امن برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان گفت: «غیر نظامیان در مناطقی مانند ماریوپل، خارکیف، ملیتوپل و چند منطقه دیگر، درگیر در نبردها، به شدت به کمک‌های حیاتی از جمله کمک‌ها پزشکی  نیاز دارند.»

گفتنی است که کشورهای فرانسه و مکزیک دوشنبه شب در جریان یک نشست غیرعلنی در سازمان ملل متحد اعلام کردند مهیای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای درخواست پایان فوری درگیری‌ها و دسترسی ایمن و بدون مانع برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه در اوکراین هستند.

گفتنی است که ارتش روسیه که کی‌یف را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان «سپرانسانی» متهم کرده، بنا به آنچه وعده داده قرار است از ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ برای ایجاد دالان‌های بشردوستانه و عملی کردن عملیات تخلیه در مناطق مختلف نبرد، آتش‌بس برقرار کند.

این در حالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در ساعات پایانی شامگاه دوشنبه بار دیگر نیروهای ارتش روسیه را عامل شکست طرح ایجاد دالان‌های انسانی و تخلیه غیرنظامیان از شهرهای بزرگ کشورش خواند.

از سوی دیگر شکست دور سوم مذاکرات میان نمایندگان دو طرف درگیر در مناقشه بارقه‌های امید را برای کند شدن شدت خصومت‌ها و پایان زودرس درگیری‌ها کم‌رنگ‌تر کرده است.

دست کم ۹ نفر در بمباران شهر سُومی جان کشته شدند

منابع محلی در اوکراین روز سه‌شنبه از کشته شدن دست کم ۹ نفر در جریان بماران‌ شهر سومی توسط ارتش روسیه خبر دادند.نیروهای امدادرسان در اوکراین اعلام کردند که این حمله هوایی حوالی ساعت بیست و سه دوشنبه شب انجام شده و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.خبر این بمباران در حالی منتشر می‌شود که ارتش روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود برای کمک‌رسانی امن به غیرنظامیان در مناطق نبرد از ساعت هفت صبح امروز آتش‌بس اجرا می‌شود.

اوکراین حضور در نشست سه‌جانبهِ ترکیه را تایید کرد

وزیر امور خارجه اوکراین تایید کرد که قرار است روز شنبه در ترکیه با همتاهای روس و ترک خود دیدار و گفتگو کند.
خبر برپایی این نشست که ظاهرا قرار است برای بررسی تحولات مربوط به حمله نظامی به اوکراین برگزار شود ابتدا از سوی  مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام شده بود.
روسیه نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که سرگئی لاوروف حضور در این نشست سه جانبه را که در آنتالیا برگزار خواهد شد، پذیرفته است. 
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که اگر آقای لاوروف برای این نشست آمادگی دارد، وی نیز مهیای مشارکت در هر گفتگویی برای برقراری صلح است.
وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرده بود که این نشست  به دنبال ابتکارات رئیس جمهوری کشورش و ادامه تلاش‌های دیپلماتیک قرار است  در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا برگزار شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »