... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - 6:58 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0
توقف ناگهانی مذاکرات احیای برجام در وین؛

بیانیه تروئیکای اروپایی درباره برجام/ بورل: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است/ اولیانوف: منافع روسیه لحاظ شود

تروئیکای اروپایی: هیچ طرفی نباید از مذاکرات هسته‌ای ایران در راستای منافع خود بهره‌برداری کند تا تضمین‌هایی را که هیچ ربطی به این توافق‌نامه ندارد به دست آورد.

سیاست شرق _ پس از توقف ناگهانی مذاکرات احیای برجام در وین، تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای بدون اشاره به روسیه اعلام کردند که هیچ طرفی نباید به دنبال سوءاستفاده از مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران باشد..

به نقل از یورونیوز، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک که امروز شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) منتشر شد، بدون اشاره به نام کشوری اعلام کردند: «هیچ طرفی نباید از مذاکرات هسته‌ای ایران در راستای منافع خود بهره‌برداری کند تا تضمین‌هایی را که هیچ ربطی به این توافق‌نامه ندارد به دست آورد.»

این بیانیه تاکید دارد که «این خطر منجر به فروپاشی توافق می‌شود و مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه بین‌المللی را از تضمین‌های لازم درباره برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل بیرونی، مذاکرات وین دچار وقفه می‌شود.

وی جزییاتی از این «مسائل بیرونی» را مطرح نکرد اما در محافل بین‌المللی درخواست‌های اخیر روسیه عامل این تاخیر عنوان می‌شود.

بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا “بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم. “

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شنبه گذشته به‌طور غیرمنتظره خواستار تضمین‌هایی از طرف آمریکا شد تا تجارت بین روسیه و ایران تحت تاثیر تحریم‌های اعمال شده اخیر علیه این کشور قرار نگیرد.

این اقدام روسیه تلاش‌های صورت گرفته طی این مدت برای احیای برجام را به خطر انداخته است.

آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا توافق با فروپاشی روبرو می‌شود؟

اریک بروئر، یک مقام ارشد سابق امنیت ملی در دولت‌های قبلی ایالات متحده که روی سیاست کنترل تسلیحات کار می‌کرد گفت: «خواسته‌های روسیه در آخرین لحظه به این روند ضربه وارد کرده است.»

استفانی القاق، مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا نیز در توییتی نوشت که عمیقا از اینکه مذاکرات وین متوقف شده، متاسف است.

وی بدون اشاره به «مسائل بیرونی» که پیش از این بورل به آن اشاره کرده بود، افزود: «مسائل بیرونی باید ظرف چند روز آینده حل شوند وگرنه ممکن است توافق با فروپاشی روبرو شود.»

ایالات متحده و دولت‌های اروپایی تاکنون درخواست‌ روسیه درباره تحریم‌ها را رد کرده‌اند و می‌گویند که این درخواست خارج از برجام است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه کاملا بی ربط با برجام است.»

وی تاکید کرد که قصد ندارند چیز جدید یا خاصی به روسیه در ارتباط با این تحریم‌ها ارائه کنند.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای، این ایده را که دولت او مذاکرات را از مسیر خارج کرده است رد کرد و گفت که باید منافع مسکو در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد که با توجه به شرایط جدید و موج تحریم‌ها علیه روسیه ما حق داریم از منافع خود در زمینه هسته‌ای و زمینه‌های گسترده‌تر محافظت کنیم.

علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکدهٔ «گروه بین‌المللی بحران» معتقد است که روسیه از طریق یک عملیات دیپلماتیک ویژه، احیای توافق هسته‌ای را خنثی کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »