... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - 0:05 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
با توجه به اعدام دست جمعی ۸۱ نفر در عربستان:

غریب آبادی: ما شاهد رویکرد سیاسی در قبال حقوق بشر هستیم

کاظم غریب آبادی، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران

سیاست شرق _ کاظم غریب آبادی، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران ،ضمن نادرست خواندن نقض حقوق بشر را در همه جا، اظهار داشت که نگرانی این است که «ما شاهد رویکرد سیاسی در قبال حقوق بشر هستیم.»

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،غریب آبادی با اشاره به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی، گفت: اقدام مقامات عربستانی در اعدام ۸۱ نفر که ۴۱ نفر از آن‌ها از شیعیان بودند، از زوایای مختلف قابل بررسی است.

وی با طرح این سوال که چگونه و در چه نظام و فرآیند قضایی این افراد محاکمه شده و حکم اعدام دریافت کرده اند؟ افزود: امکان دارد در فهرست اعدام عربستان برخی از افراد حضور داشته باشند که از منظر قوانین آن‌ها مجرم باشند، اما با توجه به گروه بندی‌های افراد که در رسانه‌ها مشاهده شد، تقریبا نشان می‌دهد که وجه مقابله عقیدتی و ایدئولوژیک افراد در احکام‌هایی که گرفته اند، بسیار گسترده و بالاست و این یک زنگ خطری است که باید توسط کشورهای دیگر محکوم شود.

وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی با تحمیل مجموعه ای از «معیارهای حقوقی واحد» به سایر کشورها مخالف است و در این زمینه خواهان احترام به تنوع فرهنگی است.

معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: «حقوق بشر، حقوق بشر است. اگر تخلف شود همه جا که باشد، نادرست است چه در ایران چه در کشورهای دیگر. ما نقض بد یا خوب حقوق بشر نداریم، اما آنچه شاهد آن هستیم رویکرد سیاسی به حقوق بشر است.»

وی از آمریکا و کشورهای اروپای غربی به دلیل سیاسی کردن مسائل حقوق بشر به عنوان ابزار فشار علیه کشورهای غیرمتعهد انتقاد کرد.

وی گفت: راهبرد ایران در قبال حقوق بشر بر سه رکن شامل: تعامل با معاهدات حقوق بین‌الملل، سیاست پیشگیرانه از طریق برجسته کردن موارد نقض حقوق بشر توسط مدعیان حقوق بشر و ارتقاء و حمایت از حقوق مردم در سطح داخلی استوار است.

دبیر شورای عالی حقوق بشر افزود: ملت ایران تحت شدیدترین تحریم های یکجانبه آمریکا قرار دارد و این برخلاف منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »