... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - 5:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در نشست ۳ جانبه چین، پاکستان و افغانستان؛

رئیس جمهور چین، بر حمایت کشورش از افغانستان تاکید کرد

وزیر امور خارجه چین: چین، افغانستان و پاکستان باید مکانیسم همکاری های سه جانبه را از سر بگیرند و همکاری ها را در زمینه های سیاسی، توسعه و امنیتی پیش ببرند.
خارجه پاکستان (چپ) و امیر خان متقی وزیر امور خارجه منصوب شده از سوی طالبان برای افغانستان در دیدار روز چهارشنبه با شی جین پینگ رئیس جمهور چین

سیاست شرق _ رئیس جمهور چین در کنفرانس منطقه‌ای متشکل از نمایندگانی از افغانستان، چین، روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در خصوص افغانستان، بر حمایت قوی چین از این کشور تاکید کرد.

به نقل از هندوستان تایمز، شی گفت: «چین همیشه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می گذارد و متعهد به حمایت از پیگیری صلح، ثبات و توسعه این کشور است.»

شی جین پینگ، بر اساس یک بیانیه رسمی، خاطرنشان کرد که افغانستان با پشت سر گذاشتن چیزهای زیادی در گذشته، نیاز فوری به توسعه در بسیاری از زمینه ها دارد. او گفت: «کشور به نقطه حساس انتقال از هرج و مرج به نظم رسیده است.»

رهبر چین در پیامی کتبی به شرکت کنندگان در کنفرانس منطقه ای متشکل از نمایندگانی از افغانستان، چین، روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان که در شهری در استان آنهویی در شرق چین برگزار شد، متعهد به حمایت پکن شد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در کنفرانس منطقه‌ای، میزبان «سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان» و برگزاری نشست‌های جداگانه دوجانبه و سه‌جانبه در این کنفرانس منطقه‌ای است.

وانگ یی وزیر امور خارجه روز پنجشنبه گفت چین، افغانستان و پاکستان باید مکانیسم همکاری های سه جانبه را از سر بگیرند و همکاری ها را در زمینه های سیاسی، توسعه و امنیتی پیش ببرند.

وانگ این اظهارات را در یک نشست سه جانبه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت افغانستان بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، وانگ از سه طرف خواست “… اعتماد متقابل سیاسی سه جانبه ایجاد کنند، از نگرانی های اصلی یکدیگر حمایت کنند و از منافع مشترک محافظت کنند”.

وانگ گفت: «سه طرف باید همکاری عملی را تقویت کنند، گسترش دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان را توسعه دهند و به افغانستان کمک کنند تا در اتصالات منطقه ای مشارکت کند.»

متقی گفت که طرف افغان نگرانی جامعه جهانی در مورد حقوق و منافع زنان و کودکان به ویژه تحصیل دختران را درک می کند و آن را فعالانه و گام به گام ترویج خواهد کرد.

متقی همچنین مدعی شد: «دولت موقت هیچگاه دختران را از رفتن به مدرسه منع نکرده است و تاکنون ۶۰ درصد مدارس را بازگشایی کرده است».

نماینده ویژه چین برای افغانستان، یو ژیائوونگ، میزبان نشست موسوم به ترویکای گسترده در مورد این کشور خواهد بود: چین، روسیه، ایالات متحده و پاکستان.

در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱، اسلام آباد میزبان اولین نشست تروئیکای گسترده برای بحث در مورد آخرین وضعیت افغانستان بود. نمایندگان چهار کشور سپس در حاشیه این نشست با نمایندگان ارشد طالبان دیدار کردند.

گفت‌وگوهای طولانی دو روزه در مورد افغانستان در حالی انجام می‌شود که پس‌زمینه حمله روسیه به اوکراین و در حالی که کابل از یک بحران اقتصادی و انسانی رنج می‌برد که با قطع کمک‌های مالی پس از تسلط طالبان در ماه اوت گذشته، بدتر شده است.

به گزارش رویترز، یک مقام سازمان ملل روز سه شنبه گزارش داد که آنها همچنین در بحبوحه محکومیت گسترده چرخش طالبان در هفته گذشته در زمینه اجازه دادن به دختران برای تحصیل در دبیرستان های دولتی، که باعث ایجاد حیرت در میان تامین کنندگان مالی قبل از کنفرانس مهم اهداکنندگان کمک شده است، صورت می گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »