... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
جهان ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - 10:21 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
با نزدیک شدن به توافق احتمالی ایران و آمریکا در وین؛

بلومبرگ: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال پیمان نظامی با آمریکا هستند

بلینکن: «آمریکا همچنان مصمم به حمایت از امارات در مقابل تهدیدهای ناشی از یمن و سایر تهدیدها است».

سیاست شرق _ برخی از کشورهای تولیدکننده نفت حوزه خلیج فارس، به دنبال توافقات کتبی برای دریافت حمایت های نظامی از سوی آمریکا هستند.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که صادرکنندگان نفت در خلیج فارس به دنبال امضای یک معاهده رسمی با ایالات متحده هستند اما توافقنامه‌های دفاعی دوجانبه و قابل توسعه و تجدیدنظر در گذر زمان نیز ممکن است یکی از گزینه‌ها باشد.

این منابع آگاه در همین زمینه به پیمان میان امارات و فرانسه، به عنوان الگوی احتمالی اشاره می‌کنند. پس از حملات موشکی و پهپادی انصار الله یمن به امارات در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، دولت فرانسه اعلام کرد که کمک‌های نظامی بویژه در زمینه دفاع ضد هوایی را در اختیار امارات قرار می‌دهد و بدین منظور، جنگنده‌های رافائل فرانسوی عازم امارت شدند.

تنها چند هفته پیش‌تر، امارات و فرانسه قراردادی برای فروش ۸۰ فروند جنگنده فرانسوی به امارات امضا کرده بودند.

حال، منابع آگاه به بلومبرگ می‌گویند که امارات نیز دنبال توافق نظامی با آمریکا است و مقام‌های اماراتی از اسرائیل خواسته‌اند تا برای پیشبرد چنین توافقی با آمریکا، کمک کند.

بلومبرگ در همین خصوص می‌نویسد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۹ فروردین در دیدار با حاکم ابوظبی راه‌های توسعه همکاری میان دو کشور را بررسی کرد. بلینکن در این دیدار تاکید کرده است: «آمریکا همچنان مصمم به حمایت از امارات در مقابل تهدیدهای ناشی از یمن و سایر تهدیدها است”.

در این گزارش از عربستان هم به عنوان دیگر کشوری نام برده شده که در پی دستیابی به ”تضمین‌های مورد نظر خود است”.

بلومبرگ به نقل از مقام های سعودی نوشته:« صادرات نفت در خطر است، مگر این که هم پیمانان ما بتوانند حملات حوثی ها(انصارالله)را خنثی کنند».


انصار الله یمن روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ بار دیگر اهداف متعددی را در عربستان سعودی مورد حمله قرار دادند. این حملات، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در جده را هدف قرار داد و آتش‌سوزی بزرگی را ایجاد کرد. حمله به اهدافی در ریاض نیز از جمله موفقیت‌های نظامی حوثی‌ها با پهپاد و موشک در هفته‌های اخیر بوده است.
منابع آگاه به بلومبرگ گفته اند، از دید کشورهای منطقه، تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران و همچنین حمله روسیه به اوکراین منجر به ”نظم جدید جهانی” شده و در این شرایط، تعهدها و مسئولیت‌ها در رابطه با آمریکا باید مشخص شوند.
سایه توافق هسته‌ای احتمالی بر تحولات منطقه
تلاش شماری از کشورهای صادرکننده نفت در خلیج فارس برای امضای توافقنامه نظامی با آمریکا همزمان با آن است که بر اساس برخی از گزارش‌ها، ایران و کشورهای غربی به مراحل پایانی مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، رسیده‌اند.
این در حالی است که اسرائیل و بسیاری از جمهوری‌خواهان در آمریکا با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران مخالف هستند.
بلومبرگ پیش‌تر نیز در گزارشی از گفت‌وگوهای اسرائیل و امارات با آمریکا بر سر اتخاذ یک استراتژی امنیتی در خاورمیانه در صورت احیای برجام، خبر داده بود.
در همین خصوص، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه ۹ فروردین تاکید کرد، توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ”نباید به قیمت تهدید امنیت خلیج فارس تمام شود”.

به گزارش سیاست شرق، هم اکنون ایالات متحده دارای پایگاههای نظامی و لجستیکی متعددی در کشورهای عراق، کویت، عربستان، امارات متحده، قطر ، عمان و بحرین است که شامل ده ها هزار نیروهای نظامی و تجهیزات این کشور است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »