... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - 6:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

ادامه واکنش ها نسبت اهانت به ساحت قرآن در سوئد

در شرایطی که راستگرایان افراطی در حال برنامه ریزی برای سوزاندن علنی قرآن بودند، دخالت پلیس سوئد ، تظاهرات اعتراضی مسلمانان را به خشونت کشاند.

سیاست شرق _ واکنش ها به اقدام راسموس پالودن رهبر تندرو افراطی سوئدی- دانمارکی به سوزاندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، موجی از خشم و انزجار مسلمانان را در مناطق مختلف دنیا و محکومیت دولت ها، بویژه در سطح کشورهای اسلامی برانگیخت و اعتراضات زیادی را در خود سوئد نیز سبب شد که با درگیری ها و خساراتی نیز همراه بوده است.

در همین رابطه کاردار سوئد ظهر یکشنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. وبسایت وزارت خارجه اعلام کرده که کاردار در غیاب سفیر این کشور توسط رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه احضار شده است.

جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام فوری و قاطع دولت سوئد برای پایان بخشیدن به “جسارت به ساحت قرآن کریم و تضمین عدم تکرار آن در آینده” شده است.

درهمین رابطه  وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز با صدور بیانیه ای اهانت عمدی به قرآن کریم توسط افراطیون وتحریک احساسات عمومی علیه اسلام را محکوم کرد.

در این بیانیه  بر لزوم تلاش برای گسترش مبانی گفت‌وگوی تمدنها، مدارا و همزیستی ، نفی نفرت، افراط‌گرایی ومقابله با هرگونه اهانت به ادیان و مقدسات دینی تاکید شده است .

 وزارت امور خارجه عراق نیز ضمن احضار کاردار سفارت سوئد مراتب اعتراض خود را به قرآن سوزی و اهانت به کتاب مقدس مسلمانان به وی ابلاغ کرد.

 دولت عراق همچنین این اقدام افراط گرایان را مغایر مبانی انسانیت (گوهر اصلی ادیان ) و ناقض اصل به رسمیت شناختن تمام ادیان در کنار یکدیگر عنوان کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اردن هم ضمن محکوم کردن این رفتار ،آن را مغایر تمام ارزش‌ها و اصول دینی، مبانی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و مایه نفرت پراکنی و ترویج خشونت و تهدیدی علیه همزیستی مسالمت آمیز دانست .

 هیثم ابوالفول افزود: اشاعه و ترویج فرهنگ صلح و پذیرش آرا و افکار و عقاید  دیگران، افزایش آگاهی نسبت به ارزش‌های مشترک، ترویج مبانی ارزش‌های تسامح و مدارا، نفی افراط‌ گرایی و تعصب و نفرت پراکنی علیه ادیان و پیروان مذاهب، مسئولیت جمعی همه کشورهاست.

وزارت امور خارجه قطر اتفاقات رخ داده را “اقدامی تحریک آمیز و خطرناک علیه احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان” توصیف کرد.

محمد مختار جمعه ، وزیر اوقاف مصر نیز دراین رابطه اعلام کرد: سوزاندن قرآن توسط  افراط گرایان ، اقدامی نژادپرستانه و نفرت انگیز است که احساسات همه مسلمانان را جریحه دار می کند، و به نشر نفرت و خشونت دامن می زند و حرکت در مسیر دعوت به همزیستی وتحقق صلح جهانی را به مخاطره می اندازد

 وزیر اوقاف مصر در توییتر خود تاکید کرد: همه باید تحقیر ادیان را جرم دانسته و دراین رابطه از اتخاذ معیارهای دوگانه بپرهیزند.

 اتحادیه جهانی مسلمان طی بیانیه ای این اقدام را “عملی پوچ و شرم آور توسط برخی افراط گرایان در سوئد” توصیف و آن را محکوم کرد.

این مرجع اسلامی  در این بیانیه هشدار داده: این شیوه های نفرت‌ پراکنی و تحریک عواطف دینی باعث شعله‌ور شدن احساسات خصمانه و تفرقه در جوامع انسانی می‌شود و موجب توهین به ارزش‌های آزادی و مفاهیم انسانی و تنها در راستای منافع  افراط‌ گرایان است.

عده بسیاری با به راه اندازی هشتگ #سوئد _ #قرآن نسبت به افزایش تنش آفرینی و دامن زدن به پدیده اسلام هراسی،  واکنش نشان دادند.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی با بازنشر تصاویر سوزاندن قرآن توسط  یک افراط گرا و انتشار بازتابهای این اقدام موهن پرداختند.

آزادی بیان یا نفرت پراکنی ؟

جمال سلطان روزنامه نگار در واکنش به این رویداد پرسید: آیا این آزادی بیان است یا نفرت پراکنی؟ اگر مسلمانی در جشنی انجیل را بسوزاند و صلیب را به نجاست آلوده کند آیا می توان گفت این رفتار با مبانی انسانیت یا خردورزی سازگاری دارد ؟

سکوت و بی عملی پلیس ناظر بر این صحنه ، عامل دیگر افزایش خشم و عصبانیت مسلمانان شده است.

در درگیری بین تظاهرکنندگان راست افراطی و مخالفان آنها که از پنجشنبه گذشته تاکنون در استکهلم و سایر شهرهای سوئد آغاز شده است دستکم ۱۶ پلیس زخمی شده اند و تعدادی از وسایل نقلیه پلیس تخریب شده اند.

شبکه خبری بی بی سی با پوشش دادن این خبر نوشت این درگیرها به دنبال اعلام برنامه حزب «استرام کورس» یا «هارد لاین» برای برگزاری تظاهرات آغاز شد.

راسموس پالودن رهبر تندرو افراطی سوئدی- دانمارکی  رهبری این حزب ضد مهاجرت را برعهده دارد. او گفته است که قبلا هم اقدام به سوزاندن مقدس ترین کتاب مسلمانان کرده و آن را در گردهمایی های که برای برگزاری در سوئد برنامه ریزی کرده بار دیگر خواهد سوزاند.

اقدام هتاکانه این حزب به ویژه در ماه رمضان، به بروز ناآرامی و درگیری در چندین شهر سوئد از جمله  نورکوپینگ (شرق سوئد) در ایام عید پاک منجر شده است. پلیس گفته با شلیک گلوله های هشدار آمیز سه نفر از مردم مجروح شده اند.

همچنین شهر لندسکرون در جنوب سوئد نیز شنبه شب شاهد پرتاب سنگ و سوزاندن برخی از اشیا بود. این اعتراضات به دنبال تصمیم استرام کورتس برای برپایی تظاهرات در شهر مالمو در نزدیکی این شهر بروز کرد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبری مجروح شدن سه نفر از مردم در درگیری ها و اقدام پلیس در شلیک گلوله در شهر نورکوپینگ را تایید کرده و نوشت:  در برخی از نقاط این کشور، معترضان قبل از تظاهرات برنامه ریزی شده جناح راست افراطی در مقابل پلیس قرار گرفتند.

ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد خشونت را محکوم کرده است.

در شرایطی که راستگرایان افراطی در حال برنامه ریزی برای سوزاندن علنی قرآن بودند، دخالت پلیس سوئد ، تظاهرات اعتراضی مسلمانان را به خشونت کشاند.

کیم هیلد سخنگوی پلیس در جنوب سوئد پیشتر گفته بود قصد ندارد مجوز تظاهرات برنامه‌ ریزی شده احزاب راست در شهر لاندسکرون در جنوب این کشور را لغو کند چرا که به باور او آستانه تحمل در این کشور بالا است و پلیس سوئد ارزش زیادی برای حق آزادی بیان قائل است.

پالودن اقدامات مشابهی را طی سال های گذشته در کپنهاگ پایتخت دانمارک و دیگر شهرهای این کشور انجام داد که در آنجا هم، اعتراض مسلمانان را در پی داشت که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

پالودن پیش از این تلاش کرده بود در کشورهای دیگر اروپایی مثل آلمان و فرانسه نیز اقدام به قرآن سوزی کند که پلیس مانع این اقدام شده بود و اقدام پلیس سوئد در حمایت از قرآن سوزی این راست گرا سئوال برانگیز است.

پالودان رهبر حزب “راه سخت” به دلیل سنگ‌پرانی مجروح شده است. پالودان تابعیت دانمارکی و سوئدی دارد و می‌خواهد با شاخه سوئدی حزب خود در انتخابات پارلمانی اواخر تابستان نیز شرکت کند.

منبع: ایرنا،دویچه وله و سایر رسانه ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »