... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 2:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار مسجدی در قندوز افغانستان

روز جمعه ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل)، در پی انفجاری در مسجد سنی‌ها در ولایت شمالی قندوز افغانستان دست کم ۳۳ نفر کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

سیاست شرق _ در پی انفجاری در مسجد “خانقای مولوی سکندر” در شمال قندوز در افغانستان د‌ه‌ها نفر، از جمله تعدادی کودک کشته شدند. تا کنون گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه در روز جمعه ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل)، در پی انفجاری در مسجد سنی‌ها در ولایت شمالی قندوز افغانستان دست کم ۳۳ نفر کشته و ۴۳ تن دیگر زخمی شدند.
در عین حال شاهدان عینی به شبکه خبری “طلوع‌نیوز” در کابل گفته‌اند که شمار قربانیان بیشتر بوده است. به گفته‌ آن‌ها، بیش از ۴۰ نفر جان باختند و۵۰ نفر نیز زخمی شدند. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی انفجار در این مسجد را تأیید کرده و نوشته است که در میان کشته‌شدگان کودکان نیز دیده می‌شوند. او این حمله را محکوم کرده و گفته است که تلاش‌ها برای بازداشت عاملان این رویداد جریان دارد.
حافظ عمر، فرمانده پلیس “ولسوالی” امام صاحب قندوز می‌گوید که مواد منفجره جاسازی شده در “خانقای مولوی سکندر” به هنگام “مراسم ذکر” منفجر شد.
مسئولیت این انفجار را هنوز هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.
این مسجد به ویژه در میان پیروان تصوف محبوب است. گروه داعش صوفیان را “بدعت‌گذار” می‌داند.
طالبان از دستگیری یک عضو داعش خبر داد.
در همین حال آژانس خبری “باخترنیوز” افغانستان از دستگیری عبدالحمید سنگریار، والی پیشین و مسئول سازماندهی حمله‌های گروه داعش دربلخ توسط نیروهای امنیتی طالبان خبر داد. 
بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی طالبان از ماه‌ها پیش این عضو ارشد داعش را تعقیب می‌کردند و سنگریار چندین بار موفق به فرار شده است. 
یک منبع امنیتی در بلخ در تماس با آژانس “باخترنیوز” گفته است که سنگریار به انجام ده‌ها حملۀ مرگبار دربلخ متهم است.
بازداشت این فرد در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته چندین حمله انتحاری در کابل، مزارشریف و سایر شهرها صورت گرفته است. 
در حمله به مسجد شیعیان در شهر مزارشریف در روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل ده‌ها غیرنظامی جان باختند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
افغانستان بعد از بازگشت طالبان به قدرت روی آرامش به خود ندیده است و تقریبا روزانه انفجارهای متعددی گزارش می‌شود.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »