... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 10:20 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نگرانی مولداوی از تکرار سناریوی اوکراین

مدیریت درگیری در ترانس نیستریا، منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه و خارج از حاکمیت مولداوی در شرق کشور و در مرز با اوکراین، تجربه اوستیای جنوبی در گرجستان را به یاد می آورد.

سیاست شرق _ پس از اظهارات روسیه مبنی بر تلاش برای رسیدن به مرزهای مولداوی پس از کنترل جنوب اوکراین،کی‌یف و پایتخت‌های غربی از نزدیک وضعیت مولداوی، کشور همسایه اوکراین را دنبال می‌کنند، زیرا بیم آن می‌رود که این جمهوری شوروی سابق به هدف بعدی روسیه تبدیل شود.

به نقل از الجزیره، وزارت خارجه مولداوی می گوید که سفیر روسیه را در ۲۳ آوریل ۲۰۲۲ احضار کرده است تا نسبت به اظهارات یک فرمانده ارشد نظامی روسیه که گفته بود جمعیت روسی زبان این کشور سرکوب می شود، «نگرانی شدید» خود را ابراز کند.

در وب سایت وزارت خارجه مولداوی آمده است که این اظهارات بی اساس است، مولداوی یک کشور بی طرف است و این اصل باید توسط همه طرف های بین المللی از جمله فدراسیون روسیه رعایت شود.

واکنش دولت مولداوی پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری های دولتی روسیه به نقل از رستم مینکایف، معاون فرمانده نیروهای منطقه نظامی مرکزی ارتش روسیه، گفت که کنترل کامل جنوب اوکراین به کشورش اجازه می دهد تا به ترانس نیستریا، منطقه جدا شده از مولداوی که توسط روسیه حمایت می شود، برسد.

مولداوی که کانون تنش بین غرب و روسیه است و از اختلافات قومیتی با مناطق گاگاوزیا (اکثریت ترک خودمختار) و ترانس‌نیستریا (اکثریت روس مستقل بالفعل) رنج می‌برد، دو منطقه ای که از نظر دیپلماتیک به مسکو نزدیک هستند و الحاق به روسیه حمایت می کنند.

مولداوی

مولداوی، جمهوری سابق شوروی، رومانیایی زبان و یکی از فقیرترین کشورهای اروپا – از زمان استقلالش از اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ – با بحران های سیاسی مکرر مواجه شده است و در سال های اخیر نیز با رسوایی های بزرگ و فساد درگیر بوده است.

با این حال، مولداوی برای اتحادیه اروپا اهمیت اقتصادی زیادی ندارد، جایی که تنها بخش رقابتی آن محصولات کشاورزی است، در حالی که فساد طبقه حاکم و خروج فارغ التحصیلان جوان مانع ظهور خدمات جدید و یک جامعه مدنی فعال می شود.

به همین دلیل مدیریت درگیری در ترانس نیستریا، منطقه جدایی طلب طرفدار روسیه و خارج از حاکمیت مولداوی در شرق کشور و در مرز با اوکراین، تجربه اوستیای جنوبی در گرجستان را به یاد می آورد.

در سال ۲۰۱۴، کیشنو با اتحادیه اروپا قرارداد همکاری امضا کرد که خشم مسکو را برانگیخت و در واکنش به آن کرملین صادرات محصولات کشاورزی مولداوی را ممنوع کرد که ضربه سختی به اقتصاد محلی وارد کرد و پس از ۸ سال و با وجود لغو تدریجی این تحریم ها، اتحادیه اروپا از روسیه پیشی گرفت و به اولین شریک تجاری مولداوی تبدیل شد.

روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ نیروهای خود را برای پایان دادن به جنگ در منطقه روسی زبان به ماوراء النهر فرستاد و در سال ۱۹۹۲ توافق نامه صلحی بین روسیه و مولداوی امضا شد که به درگیری مسلحانه بین کیشنو و ترانس نیستریا پایان داد که منجر به مرگ هزاران نفر شده لود. این منطقه در حال حاضر یکی از مناطق بالقوه برای آغاز درگیری محسوب می شود.

موضوع مولداوی و منطقه ماوراء النهر سالهاست در چارچوب فرمول موسوم به ۵ + ۲ با مشارکت مولداوی و ترانس نیستریا با اتحادیه اروپا، روسیه، اوکراین، ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته است. سازمان امنیت و همکاری در اروپا، بدون پیشرفت، و ترانس نیستریا سال‌ها پیش یک همه‌پرسی عمومی برگزار کرد که در آن از مردم خواسته شد بین ماندن در چارچوب کشور مولداوی، استقلال یا پیوستن به روسیه یکی را انتخاب کنند و به دنبال آن یش از ۹۷ درصد آرا به نفع پیوستن به روسیه رای دادند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »