... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 6:36 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی لبنان

با توجه به ترکیب انتخاب شده، لبنان امروز در مواجهه با پارلمانی پیچیده مواجه است که هیچکدام از نیروها ، اکثریتی در مجلس ندارند.

سیاست شرق _ وزیر کشور لبنان امروز سه شنبه نتایج رسمی و نهایی انتخابات پارلمانی که یکشنبه در لبنان برگزار شد را اعلام کرد که نشان دهنده آن است که هیچکدام از ائتلاف های مجلس گذشته، نتوانستند به اکثریت مجلس دست یابند.

به نقل از الجزیره قطر، حزب الله لبنان و امل ۳۱ کرسی، حزب نیروهای لبنان(آنتوان جعجع) ۲۰ کرسی، جنبش میهنی آزاد (میشل عون) ۱۸ کرسی، ، حزب سوسیالیست مترقی ۹ کرسی، لیست مستقلین یا جامعه مدنی ۱۳ کرسی، حزب کتائب ۴ کرسی و حزب تشناق و جنبش مراده هر کدام دو کرسی و دریافت کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، انتخابات پارلمانی را به لبنانی‌ها تبریک گفت و گفت: «بی‌صبرانه منتظر تشکیل سریع یک دولت فراگیر است که بتواند توافق با صندوق بین‌المللی پول را نهایی کند و اجرای توافق را جهت اصلاحات لازم برای قرار دادن لبنان در مسیر بهبود اقتصادی تسریع بخشد.”

وی همچنین از رهبران سیاسی لبنان خواست تا در راستای منافع لبنان و مردم لبنان با یکدیگر همکاری کنند.

بدین ترتیب در انتخاباتی که ۷۱۸ نامزد با هم رقابت کردند، هیچ حزب یا ائتلافی نتوانست به تنهایی به ۶۴ نماینده برای تشکیل دولت برسد.

با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، حزب الله و متحدانش اکثریت پارلمانی را که در اختیار داشتند از دست می دهند ولی با وجود نیروهای مستقل، همچنان شانس کسب اکثریت را خواهند داشت.

۱۳ مستقلی که کرسی های پارلمان را به دست آوردند، چهره های جدیدی به حساب می آیند و هرگز در کشوری که نظام سیاسی آن بر اساس سهمیه های فرقه ای است، هیچ سمت سیاسی نداشته اند. دسترسی آنها به پارلمان به آنها این امکان را می دهد که با سایر نمایندگان مستقل از احزاب سنتی یک بلوک متحد در پارلمان تشکیل دهند.

با توجه به ترکیب انتخاب شده، لبنان امروز در مواجهه با پارلمانی پیچیده مواجه است که هیچکدام از نیروها ، اکثریتی در مجلس ندارند.

دیروز دوشنبه، وزارت کشور لبنان میزان مشارکت در انتخابات را حدود ۴۱ درصد بود.

سعد حریری، انتخابات جدید پارلمانی لبنان را تحریم کرده بود.

انتخابات سراسری پارلمانی لبنان یکشنبه گذشته در ۱۵ حوزه انتخاباتی این کشور با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان برگزار شد.

تعداد واجدین شرایط رای‌دهی در این دوره از انتخابات لبنان (سن رای در لبنان ۲۱ سال است) به بیش از ۳ میلیون و ۹۱۷ هزار نفر می‌رسید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »