... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - 0:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

در سفر رئیسی به «کنیا» چه گذشت؟

رئیسی: امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

سیاست شرق _ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور،که بامداد روز چهارشنبه (۲۰ تیر) در صدر هیات عالی رتبه و به دعوت رسمی رئیس جمهور کنیا عازم این کشور آفریقایی شده بود، پس از ورود به نایروبی، پایتخت کنیا، مورد استقبال «ویلیام سامویی روتو» رئیس جمهور این کشور در محل کاخ ریاست‌جمهوری قرار گرفت.

به نقل از خبرگزاری فارس، در ادامه با حضور روسای جمهور دو کشور، مراسم امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کنیا برگزار شد که طی آن مقامات دو کشور ۵ سند همکاری امضا کردند.

این اسناد همکاری در حوزه‌های دامپزشکی، ارتباطات، فرهنگ، شیلات و فنی حرفه‌ای بود که از سوی وزاری «امور خارجه»، «اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال»، «گردشگری، حیات وحش و میراث»، «معدن، اقتصاد آبی و امور دریایی» و «آموزش کنیا» و  وزاری امور خارجه و تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در حضور دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا به امضا رسید.

نشست خبری روسای جمهور دو کشور/ رئیسی: این امکان وجود دارد که حجم روابط تجاری به ۲۰ و ۳۰ برابر افزایش یابد 

رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور کنیا ضمن ابراز خرسندی از سفر به قاره آفریقا، گفت: دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم.

وی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

رئیسی ضمن اشاره به هدف‌گذاری افزایش ۱۰ برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول، تصریح کرد: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به ۸ برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به ۲۰ و ۳۰ برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امیدوارم این سفر نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور و نیز همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی باشد و روابط فیمابین را به سطح قابل قبولی برسد.

«ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا نیز در این نشست، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کنیا را سرآغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست و بر علاقمندی کشورش برای توسعه تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگردی، شیلات و کشاورزی و تجهیزات پزشکی و دارویی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ادای احترام رئیس جمهور به مقبره رهبر فقید کنیا

رئیسی در ادامه سفر با همراهی رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور، با حضور در مقبره «جوموکنیاتا» رهبر ملی استقلال این کشور، به مقام این سیاستمدار کنیایی ادای احترام کرد.

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به کنیا، از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی پایتخت کنیا دیدن کرد.

در این مرکز بیش از ۳۵ شرکت دانش‌بنیان ایرانی محصولات خود را در حوزه‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمانی و معماری معرفی و به کنیا صادر کرده‌اند.

همزمان با بازدید رئیس جمهور از این مرکز همچنین «پهپاد کشاورزی چند منظوره پلیکان» و «پهپاد نقشه‌برداری درنا» از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای تجاری‌سازی و صادرات به کنیا معرفی شدند.

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز چهارشنبه به وقت محلی، پس از پایان برنامه‌های سفر به کنیا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد.

پایان پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »