... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - 0:38 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بایدن: هنوز تصمیمی برای سفر به عربستان سعودی نگرفته ام

عربستان سعودی حدود هشت دهه، متحد نزدیک و استراتژیک ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است و از نقش مهمی در سیاست های منطقه ای واشنگتن برخوردار است.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که «هنوز» تصمیمی برای سفر به عربستان سعودی نگرفته است.

به نقل از ان بی سی، این اظهارنظر روز شنبه در بحبوحه مخالفت قانونگذاران حزب دموکرات و گروه های حقوق بشر با سفر احتمالی رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و احتمال دیدار با ولیعهد این کشور بیان شد.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود،هفته گذشته به رسانه های محلی گفتند که بایدن در حال برنامه ریزی برای سفر به عربستان سعودی همراه با سفر به اروپا و اسرائیل در اواخر ژوئن است. 

هر گونه سفر احتمالی به عربستان سعودی احتمالاً با هدف تقویت روابط با این کشور ،در زمانی است که بایدن در تلاش است راه هایی برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده بیابد.

نگرانی‌هایی وجود دارد که قیمت‌های بالای بنزین می‌تواند به حزب دمکرات در انتخابات میان دوره‌ای آتی آسیب برساند، که در آن حزب دموکرات برای حفظ اکثریت در مجلس نمایندگان و سنا ایالات متحده مبارزه خواهد.

عربستان سعودی حدود هشت دهه، متحد نزدیک و استراتژیک ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است و از نقش مهمی در سیاست های منطقه ای واشنگتن برخوردار است.

بنا به همین گزارش، سیزده گروه حقوق بشر روز پنجشنبه نامه ای مشترک به بایدن ارسال کردند و گفتند که دیدار بین رئیس جمهور آمریکا و ولیعهد سعودی که در قتل جمال خاشقچی نقش داشته است، خطر تشویق سوء استفاده های جدید و تقویت بیشتر معافیت از مجازات این پادشاهی را به همراه دارد.

آنها گفتند بایدن باید اطمینان حاصل کند که مقامات سعودی قبل از سفر ریاست جمهوری آمریکا تعهدات مشخصی را در مورد حقوق بشر انجام دهند.

آدام شیف، یکی از قانونگذاران برجسته حزب دموکرات نیز با این سفر برنامه ریزی شده مخالفت کرده و گفته است که بایدن نباید برود و شاهزاده محمد را ملاقات کند.

شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، هفته گذشته به برنامه Face the Nation شبکه سی‌بی‌اس گفت: «او کسی است که یک شهروند آمریکایی را به وحشتناک‌ترین و از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ترین شکل قصابی کرد، او را تکه تکه کرد».

شیف و پنج قانونگذار برجسته دیگر در نامه‌ای اعلام کردند که هرگونه تعامل با عربستان سعودی باید با هدف “تجدیدنظر در روابط برای تامین منافع ملی آمریکا” باشد.

در این نامه از بایدن خواسته نشده است که این سفر را لغو کند، اما شش محور را برای رئیس جمهور آمریکا مطرح کرده است که باید روی آنها با سعودی ها تمرکز کند، از جمله بازارهای جهانی نفت، جنگ یمن و قتل جمال  خاشقچی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »