... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - 9:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اجلاس سران اروپا در بروکسل؛ اتحادیه در مورد نامزدی اوکراین تصمیم می‌گیرد

پارلمان اروپا نیز با اختصاص جلسه‌ای ویژه به این موضوع، قرار است با صدور قطعنامه‌ای حمایت همه‌جانبه خود از نامزدی اوکراین و مولداوی صحه بگذارد.

سیاست شرق _ رهبران اروپایی روز پنجشنبه ۲۳ ژوئن (۲ تیر) در بروکسل گرد هم آمده‌اند تا درباره شماری از مسائل از جمله نامزدی اوکراین برای عضویت در این اتحادیه تصمیم بگیرند، انتظار می‌رود علاوه بر اوکراین، مولداوی نیز وضعیت نامزدی را دریافت کند.

به نقل از یورونیوز، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، تصمیم‌گیری برای اعطای وضعیت نامزدی برای الحاق به این دو کشور را «لحظه‌ای تاریخی» برای اتحادیه اروپا خوانده است.

وی گفت: «شورای اروپا در آستانه یک لحظه تاریخی در سطح ژئوپلیتیک است. امروز باید انتخابی انجام شود که به آینده اتحادیه اروپا، ثبات ما، امنیت ما و رفاه ما ارتباط خواهد داشت.»به نظر می‌رسد تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه در رابطه با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی هم نظر هستند.

پیشتر مقامات ارشد این نهاد از اعضا خواسته بودند در جلسه روز پنجشنبه موافقت خود را با این نامزدی‌ها اعلام کنند. پارلمان اروپا نیز با اختصاص جلسه‌ای ویژه به این موضوع، قرار است با صدور قطعنامه‌ای حمایت همه‌جانبه خود از نامزدی اوکراین و مولداوی صحه بگذارد.

پیشنهاد نامزدی اوکراین و مولداوی هفته گذشته از سوی مقامات ارشد اروپایی اعلام شد. روندی سریع و غیرمعمول، برآمده از شرایط بحرانی جنگ در اوکراین، که تنها یک هفته به رهبران اروپایی فرصت داد تا اسناد و مدارک تسلیم‌شده از سوی دو کشور را بررسی کنند. اسناد و مدارکی که خارج از روند معمول و با سرعت از سوی مقامات اوکراین و مولداوی تسلیم مقامات اتحادیه اروپا شده بود.

این روند خارج از عرف شامل حال گرجستان نشده است و این کشور تا حصول اطمینان از به کار بستن پیشنهادات کمیسیون اروپا و ایجاد اصلاحات لازم، باید در صف انتظار بماند. 

در همین حال ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، به اوکراین توصیه کرد که درباره وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا «هیچ‌گونه توهمی» نداشته باشند، چرا که روند الحاق بسیار طولانی خواهد بود.

وی در این نشست گفت: «مقدونیه شمالی ۱۷ سال است که نامزد شده و اگر درست حساب کرده باشم آلبانی برای ۸ است که همین وضعیت را دارد. این کار خوبی است که به اوکراین وضعیت نامزدی اعطا شود، اما امیدوارم مردم اوکراین توهم بالایی نداشته باشند».

در همین حال اعطای سریع وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی نارضایتی پاره‌ای از کشورهای بالکان غربی را برانگیخته است. این کشورها بیش از یک دهه است که در تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند، با این وجود همچنان تا رسیدن به نقطه عضویت کامل در این بلوک فاصله زیادی دارند.

کشور آلبانی یکی از همین کشورها به شمار می‌رود، که از این مسئله ناراضی است.

در جلسه امروز همچنین ۲۷ عضو اتحادیه همچنین در مورد راه‌های تسریع صادرات غلات اوکراین و همچنین پیشنهاد فرانسه مبنی بر ایجاد یک نهاد سیاسی اروپایی، متشکل از کشورهای غیرعضو به منظور روابط نزدیک‌تر با اتحادیه، به گفتگو می‌پردازند.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، در این باره به خبرنگاران گفت بالکان غربی به تشکل پیشنهادی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیاز دارد.

اروپا و گاز روسیه

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس بروکسل گفت روسیه گاز اروپا را «یک‌شبه» قطع نخواهد کرد، با این حال هشدار داد که زمستان ممکن است برای شهروندان ساکن این قاره دشوار باشد.

آقای بورل گفت گفت روسیه «تقریباً صد درصد عرضه گاز به برخی کشورها را رفته رفته متوقف کرده و عرضه گاز به برخی دیگر را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده است.»

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت فکر نمی‌کند روسیه «قرار است گاز را یک شبه قطع کند، به خصوص از این جهت که در آستانه فصل تابستان قرار داریم. در تابستان گاز یک سلاح استراتژیک نیست، اما زمستان می‌تواند دشوار باشد و ما باید در اروپا برای هر نوع استفاده از گاز به مثابه سلاح آماده باشیم.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »