... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ تیر ۱۴۰۱ - 0:51 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

حمایت«بریکس» از روسیه/ انتقاد چین از گسترش اتحادهای نظامی

نشست سران بریکس روز پنجشنبه با حضور شی جین پینگ، ولادیمیر پوتین، روسای جمهور برزیل، ژایر بولسونارو و آفریقای جنوبی، سیریل رامافوزا و همچنین نارندرا مودی، نخست وزیر هند آغاز می شود.

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز چهارشنبه در یک حمایت پنهان جدید از روسیه، در سخنانی که پیش از نشست بریکس بیان کرد، «گسترش اتحادهای نظامی» را که مسئول بحران اوکراین است، محکوم کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی شینهوا، روز پنجشنبه، پکن میزبان اجلاس مجازی کشورهای بریکس خواهد بود، گروهی که نماینده اقتصادهای نوظهور (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهانی است.

سه عضو آن یعنی چین، هند و آفریقای جنوبی از رای مثبت دادن به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت «تهاجم» روسیه به اوکراین امتناع کردند.

پکن و دهلی نو روابط نظامی نزدیکی با مسکو دارند و مقادیر فزاینده ای نفت از آن خریداری می کنند.

شی جین پینگ گفت: بشریت از پیامدهای دو جنگ جهانی و فصل تاریک رویارویی های جنگ سرد متحمل شده است.

وی افزود: “این تاریخ دردناک نشان می دهد که رویارویی بین بلوک های مسلط… صلح و امنیت را به ارمغان نمی آورد، بلکه فقط جنگ و درگیری را به همراه خواهد داشت.”

وی با انتقاد از گسترش ائتلاف های نظامی و پیگیری امنیت فردی به قیمت به خطر انداختن امنیت سایر کشورها، گفت: بحران اوکراین نشانه هشدار دیگری برای جهان است.

اینها اظهاراتی است که از سوی رئیس جمهور چین به نظر می رسد اشاره ضمنی به ناتو و ایالات متحده باشد.

– “بازگشت” –

رئیس جمهور چین این سخنان را از طریق لینک ویدئویی در افتتاحیه مجمع اقتصادی بریکس که در حاشیه این اجلاس برگزار می شود و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در آن حضور داشت، بیان کرد.

چین از استفاده از کلمه “تهاجم” برای توصیف مداخله روسیه امتناع می ورزد و عمده مسئولیت را بر عهده ایالات متحده می گذارد که متهم است ناتو را برای گسترش مرزهای خود به سمت شرق به سمت روسیه تحت فشار قرار می دهد.

شی جین پینگ چند روز پیش از نشست سران گروه هفت در آلمان نیز روز چهارشنبه تحریم های اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه را محکوم کرد و گفت که این تحریم ها یک قهقرایی است و یک شمشیر دولبه است.

او هفته گذشته طی یک تماس تلفنی با پوتین تاکید کرد که پکن به حمایت از مسکو در زمینه‌های “حاکمیت” و “امنیت” ادامه خواهد داد.

ایالات متحده در پاسخ از چین خواست که «در سمت اشتباه تاریخ قرار نگیرد».

آفریقای جنوبی همچنین از محکوم کردن اقدام نظامی روسیه در اوکراین برای حفظ روابط اقتصادی بیشتر خود با روسیه خودداری کرد.

نشست سران بریکس روز پنجشنبه با حضور شی جین پینگ، ولادیمیر پوتین، روسای جمهور برزیل، ژایر بولسونارو و آفریقای جنوبی، سیریل رامافوزا و همچنین نارندرا مودی، نخست وزیر هند آغاز می شود.

این اجلاس در زمانی برگزار می شود که ارتش روسیه به حمله خود به اوکراین که در ۲۴ فوریه آغاز شده است، ادامه می دهد.

مانوج جوشیا، تحلیلگر مستقر در دهلی نو، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من هیچ چیز قابل توجهی از این اجلاس انتظار ندارم، اما با توجه به شرایط بین المللی، ارزش نمادینی دارد.

وی افزود: با جنگ در اوکراین، جهان بین شرق و غرب تقسیم شده است و این اجلاس فرصتی را برای پوتین فراهم می کند تا در کنار رهبران جهان سوم بایستد.

وی افزود: این پیامی به ایالات متحده و اتحادیه اروپا می دهد: آنها نتوانستند او و روسیه را منزوی کنند.

از اواخر فوریه، چین، مانند هند، واردات نفت روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و به مسکو اجازه می دهد تا کاهش تقاضای غرب را جبران کند.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی، صادرات به چین بین فوریه و می به طور قابل توجهی افزایش یافته است (۱.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۲.۰).

این پدیده برای هند حتی بیشتر است (۰.۱ در مقابل ۰.۹).

پکن و مسکو همکاری های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی خود را در سال های گذشته تقویت کرده اند. آنها اغلب یک جبهه متحد علیه واشنگتن تشکیل می دهند که متهم به “استکبار” است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »