... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - 1:57 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 11 دقیقه
کپی شد!
0

نشست خبری وزرای خارجه ایران و ترکیه در آنکارا

وزیر امور خارجه ترکیه گفت همکاری آنکارا و تهران در مبارزه با تروریسم مهم است و باید دو کشور به همکاری در این زمینه ادامه دهند.

سیاست شرق _ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه ایران در آنکارا گفت همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم مهم است و باید هر دو کشور به همکاری در این زمینه ادامه دهند.

به نقل از آناتولی ، چاوو‌ش‌اوغلو با بیان اینکه با امیرعبداللهیان، روابط دو جانبه ترکیه و ایران را در همه ابعاد مورد بررسی قرار داده‌اند، اظهار داشت که می‌خواهند به سفرهای متقابل با تهران و آنکارا شتاب بخشند.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان ترکیه و ایران کاهش جدی داشته است، گفت: اما در سال گذشته ۶۲.۵ درصد افزایش داشته است. وقتی به چهار ماهه اول امسال نگاه می‌کنیم، این افزایش همچنان ادامه دارد. اکنون موضوع، معکوس شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه سران دو کشور افزایش حجم مبادلات تجاری دوجانبه بین آنکارا و تهران را به ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده‌اند، افزود: بنابراین باید تلاش بیشتری انجام دهیم و حجم مبادلات تجاری خود را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی گفت: در این راستا قصد داریم بیست و نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ترکیه و ایران را به زودی برگزار کنیم.

چاووش‌اوغلو با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: ما همیشه با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف بوده‌ایم و این تحریم‌ها را درست نمی‌دانیم، امیدواریم همه طرف‌ها اقدامات لازم را برای فعال‌ کردن مجدد توافق هسته‌ای انجام دهند. این توافق به روابط اقتصادی ما کمک زیادی خواهد کرد تا تجارت دوجانبه را به اهداف تعیین شده برسانیم.

وی با اشاره به همکاری ترکیه و ایران در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: همکاری ما در مبارزه با تروریسم به عنوان دو همسایه حائز اهمیت است و این موضوعات از جمله همکاری‌های امنیتی را بررسی کرده‌ایم و ما باید به همکاری در این زمینه ادامه دهیم، زیرا تروریسم دشمن مشترک ماست.

چاووش‌اوغلو خاطرنشان کرد که علاوه بر روابط دوجانبه میان ترکیه و ایران، در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله جنگ اوکراین، اوضاع عراق و افغانستان، سوریه و یمن نیز گفتگو کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران نیز در نشست خبری مشترک با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا اظهار داشت که نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه باید فورا و به طور دائمی برطرف شود.

وی افزود: نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این زمینه را به خوبی درک می‌کنیم. همچنین می‌دانیم که این کشور عملیات ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است. در این زمینه بررسی‌های دقیقی انجام دادیم و با همکار محترم چاووش‌اوغلو گفتگوهایی داشتیم.– ایران خواهان تعمیق روابط با همسایگان خود است.

امیرعبداللهیان با اشاره به تمایل ایران برای تعمیق و تقویت روابط خود با همسایگان، گفت: بهبود روابط با همسایگان مهمترین محور دولت جدید ما است. در سفر چاووش‌اوغلو به تهران، طرح جامع اقدام و نقشه راه برای بهبود و تعمیق روابط دوجانبه را پیشنهاد کردیم.

وی با اشاره به اینکه امروز سندی درباره روابط بلندمدت و همه جانبه دو کشور به آقای چاووش‌اوغلو تحویل خواهند داد، افزود: تصمیم داریم روابط خود را در زمینه‌های امنیتی، سیاسی، نظامی، گردشگری، فرهنگی، تاریخی و همه زمینه‌ها تعمیق کنیم. ما در آینده نشست کمیسیون اقتصادی را برگزار خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در دیدارهای امروز توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی و برق نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مشاور اقتصادی وزارت امور خارجه به زودی به آنکارا سفر خواهند کرد.-امنیت ترکیه برای تهران به معنای امنیت ایران است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جوزپ بورل، نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا در جریان سفر آقای چاووش‌اوغلو به تهران قرار گرفت و در این زمینه تبادل نظر شد.وی افزود: معتقدم و امیدوارم در دیدارهای بعدی به نتایج بهتری به‌ویژه با دیدگاه‌ها و نگرش‌های واقعی‌تر آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: بار دیگر تاکید می‌کنم که امنیت ترکیه برای ما به مثابه امنیت ایران است. ما چیزی جز آرزوی خیر برای منطقه، کشور دوست و برادر (ترکیه) نداریم.

امیرعبداللهیان افزود که گرد و غبار برای طرف ایرانی مشکل ایجاد کرده و در تهران همایشی با این موضوع و اثرات آن بر محیط زیست برگزار می‌کنند.

وی تصریح کرد: در نظر داریم با آقای چاووش‌اوغلو کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده که با پیشبرد بحث در مورد مسائل فنی به رفع نگرانی شهروندان ساکن در مناطق مرزی دو کشور کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان گفت که در خصوص امور کنسولی و استرداد، افزایش همکاری‌های مجالس دو کشور، توسعه همکاری‌های استان‌های مرزی دو کشور و ایجاد بازارچه‌های تجاری نیز بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: آقای چاووش‌اوغلو به موضوع بسیار مهمی در رابطه با قفقاز اشاره کرد. در مورد پلتفرم ۳+۳ صحبت و به نشست تهران – باکو – آنکارا اشاره کردیم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: از تشکیل یک کشور کامل، یکپارچه و واحد در لیبی حمایت می‌کنیم. تمامیت ارضی لیبی برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه همواره از دیدگاه ترکیه در قبال قدس و مسئله فلسطین مطمئن هستند، گفت: ترکیه هرگز از آرمان قدس، آرمان فلسطین دست برنداشته و تسلیم نخواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »