... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - 8:25 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

۱۸ کشته و ۲۴۳ زخمی در درگیری های ازبکستان

گزارش‌های رسمی می‌گویند معترضان جمعه گذشته در مرکز استان نوکوس راهپیمایی کردند و سعی کردند ساختمان‌های دولتی محلی را تصرف کنند.به گفته دادستانی کل، 18 نفر "بر اثر جراحات شدید" در جریان درگیری جان خود را از دست دادند.

سیاست شرق _ مقامات ازبکستان می گویند که هجده نفر در جریان ناآرامی های هفته گذشته در استان خودمختار قراقالپاکستان ازبکستان کشته و ۲۴۳ زخمی شدند، که بدترین خشونت در این کشور آسیای مرکزی در ۱۷ سال گذشته بوده است.

به نقل از رویترز، دفتر مطبوعاتی گارد ملی در یک نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی ۵۱۶ نفر را در جریان اعتراضات که به دلیل طرح هایی برای محدود کردن خودمختاری قره قلپکستان آغاز شد، بازداشت کردند، اما اکنون بسیاری از آنها را آزاد کرده اند.

رئیس جمهور شوکت میرضیایف روز شنبه طرح اصلاح مواد قانون اساسی مربوط به حاکمیت کاراکالپکستان و حق آن برای جدایی را کنار گذاشت. وی همچنین یک ماه وضعیت اضطراری در استان شمال غرب کشور اعلام کرد.

گزارش‌های رسمی می‌گویند معترضان جمعه گذشته در مرکز استان نوکوس راهپیمایی کردند و سعی کردند ساختمان‌های دولتی محلی را تصرف کنند.به گفته دادستانی کل، ۱۸ نفر “بر اثر جراحات شدید” در جریان درگیری جان خود را از دست دادند. خبرگزاری ریا روسیه به نقل از رئیس گارد ملی گزارش داد که تلفات شامل ۱۴ غیرنظامی و چهار پلیس امنیتی بوده است.

با این حال، مخالفان معتقدند رقم واقعی بسیار بیشتر است. نمی توان به طور مستقل تعداد کشته ها را مشخص کرد.

کاراکالپاکستان — واقع در سواحل دریای آرال، برای دهه ها محل وقوع فاجعه زیست محیطی بود — محل زندگی قراقالپاک ها، یک گروه اقلیت قومی است که زبان آنها با زبان ازبکی متمایز است، اگرچه مرتبط است.

در میان جمعیت ۳۴ میلیونی ازبکستان، حدود ۷۰۰۰۰۰ قراقالپاک وجود دارد که بیشتر آنها در این جمهوری خودمختار هستند. نزدیکی جغرافیایی و زبانی باعث شده است که بسیاری به دنبال کار باشند و گاهی به قزاقستان همسایه نقل مکان کنند.

روسیه، که ازبکستان سابق شوروی با آن روابط نزدیکی دارد،دذ واکنش به درگیری ها در ازبکستان گفت که این موضوع مربوط به امور داخلی ازبکستان است. وزارت امور خارجه روسیه گفت مطمئن است که مقامات آنجا در عادی سازی اوضاع موفق خواهند شد و گفت که مسائل باید به جای شورش، با «وسایل قانونی» حل شود.

برخی ناظران بر این باورند که تلاش محاسباتی اشتباه تاشکند برای محدود کردن خودمختاری کاراکالپاکستان خود میرضیایف از نمایندگان محلی به دلیل عدم اعلام مخالفت عمومی با آن انتقاد کرده است، ممکن است تلاشی برای جلوگیری از هر گونه افزایش جدایی طلبی در پس زمینه جنگ اوکراین باشد.

در سال ۲۰۰۵، نیروهای امنیتی ازبکستان اعتراضات مسلحانه را در شهر اندیژان سرکوب کردند و بر اساس گزارش های رسمی، ۱۷۳ نفر در این درگیری ها کشته شدند. دولت در آن زمان بحران در اندیژان – واقع در قسمت مقابل، در شرق ازبکستان – را به گردن افراط گرایان اسلام گرا انداخت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »