... امروز: پنجشنبه - ۰۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - 1:14 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نشست جده؛ بایدن بر حل مسالمت‌آمیز مساله برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد

بایدن ضمن تأکید بر همراهی با کشورهای متحد منطقه‌ای ایالات متحده گفت: «آمریکا به نفع روسیه، چین و ایران منطقه را ترک نخواهد کرد.»

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست سران «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه سه» گفت که کشورش کماکان به خاورمیانه توجه دارد و نمی‌گذارد در این منطقه «خلائی شکل بگیرد که چین، روسیه و ایران آن را پر کنند».

در این نشست که روز شنبه ۲۵ مرداد و در جده برگزار شد، سران کشورهای عربستان، کویت، امارات، عمان، قطر و بحرین (از شورای همکاری خلیج فارس) به همراه سران کشورهای عراق، اردن و مصر حضور دارند.اما به جای ملک سلمان، پادشاه عربستان، پسرش محمد بن سلمان که ولیعهد این کشور است در کنار سران باقی کشورها حضور داشتند.

رئیس جمهور آمریکا در این جمع گفت: «هر قدر که رقابت در دنیای جدید شدیدتر می‌شود و چالش‌های پیش‌روی ما پیچیده‌تر می‌شود، برای من روشن‌تر می‌شود که چقدر منافع آمریکا با موفقیت خاورمیانه در هم تنیده است.»

او همچنین گفت که واشنگتن اجازه نخواهد داد هیچ کشوری آزادی رفت‌و‌آمد دریایی را در تنگه هرمز مختل کند.

در حاشیه این نشست اعلام شد که شبکه برق عراق به شبکه یکپارچه برق کشورهای عربی خلیج فارس متصل می‌شود؛ گامی که به نظر می رسد برای کمتر کردن وابستگی این کشور به ایران برداشته شده است.

رسانه‌های عربستانی نیز این موضوع را از نظر دور نداشتند و استراتژی نزدیکتر کردن عراق به باقی کشورهای عربی را مهم ارزیابی کردند.

همزمان جو بایدن نیز از فرصت این نشست استفاده کرد و بار دیگر بر حل مسالمت‌آمیز مساله برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد؛ نکته مهمی که او در اسرائیل نیز بر آن پای فشرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »