... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - 1:12 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا: ایمن الظواهریر رهبر القاعده کشته شد

سیاست شرق _ جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا می‌گوید که نیروهای این کشور در یک حمله دقیق در مرکز کابل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده را کشته‌اند.

به نقل از رویترز، ظواهری، معاون پیشین اسامه بن لادن، یک پزشک جراح مصری ثروتمند بود که بگفته منابع غربی، نقش عمده‌ای در هماهنگی عملیات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایفا کرده بود.

مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گزارش دادند که ظواهری صبح روز یکشنبه هنگام بیرون آمدن از بالکن خانه امن خود در کابل مورد اصابت یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته و در جا کشته شده است.

جو بایدن روز دوشنبه در سخنانی در کاخ سفید این خبر را اعلام کرد.

بایدن همچنین با اشاره به اینکه او مجوز انجام این حمله دقیق در مرکز شهر کابل صادر کرده، تاکید کرد که در این عملیات هیچ غیرنظامی کشته نشده است.

بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره حمله هوایی منتسب به آمریکا در کابل، پایتخت افغانستان که با محکومیت از سوی گروه طالبان نیز همراه شد، واشنگتن انجام دادن این حمله را تایید کرد.

سخنگوی طالبان در کابل از اظهار نظر در خصوص مرگ ظواهری خودداری کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیشتر تایید کرده بود که حمله‌ای روز یکشنبه در کابل صورت گرفته و آن را به شدت محکوم کرده و آن را نقض اصول بین المللی خوانده بود.

سخنگوی وزارت طالبان نیز گفت که خانه ای در شیرپور، محله مسکونی لوکس شهر که چندین سفارت نیز در آن قرار دارد، مورد اصابت راکت قرار گرفت.

عبدالنافی تاکور، سخنگوی این دفتر گفت که این حمله هیچ تلفات جانی نداشت زیرا خانه خالی بوده است. 

یک مقام ارشد طالبان به رویترز گفت که ظواهری قبلا در ولایت هلمند بوده و پس از تسلط طالبان بر کشور در ماه اوت سال گذشته به کابل نقل مکان کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که اطلاعات ایالات متحده با اطمینان بالا از طریق جریان‌های اطلاعاتی متعدد مشخص کرد که مرد کشته شده ظواهری است.

این مقام در یک کنفرانس تلفنی گفت: «ظواهری همچنان تهدیدی فعال برای افراد، منافع و امنیت ملی ایالات متحده به شمار می‌رفت. مرگ او ضربه مهمی به القاعده وارد می‌کند و توانایی این گروه را برای عملیات تنزل می‌دهد.»

ظواهری پس از سال‌ها به‌عنوان سازمان‌دهنده و استراتژیست اصلی القاعده، جانشین بن لادن شد، اما فاقد کاریزمای لازم بود و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از اعضای این گروه جذب داعش شوند. در سال‌های اخیر بارها شایعاتی مبنی بر مرگ ظواهری شنیده می‌شد و گزارش‌هایی هم در خصوص وضعیت نامناسب او منتشر شده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »